Ga naar inhoud

Acculader ebike


Jlcvandijk

Recommended Posts

We hebben een Knaus Boxstar 5,40 van 2020 met een zonnepaneel op het dak en een omvormer.

Onze Flyer Ebike met Bosch motor laden we ook in de camper op met een Bosch acculader 36-2/100-240.

Helaas zijn er al 2 acculaders gesneuveld. Heb ik in de camper een andere lader nodig?

Link naar reactie
Share on other sites

Er bestaan geen camperversies van e-bike laders, een normale 230V (Bosch) e-bike lader moet overal werken.

Het enige wat misschien problemen kan geven is een omvormer met erg slechte 230V sinus cq. harde blokgolf.

Wat is het merk en type van de omvormer en gebruiken jullie de e-bike laders alleen in de camper?

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Mijn eerste vermoeden is idd de omvormer. Een gemodificeerde sinusomvormer is funest voor gevoelige electra. Dingen met een geschakelde voeding zoals die acculader werken wel, in eerste instantie, maar worden veel warmer, brommen soms, en gaan dus ook veel sneller kapot dan op een zuivere sinus (net zoals thuis uit het net komt).

Een goede (pure sinusomvormer) is essentieel.

Edit: als het deze is: https://www.berger-camping.nl/article/berger-sinusomvormer-12v-naar-230v-blauw-130603
Dan zou het een zuivere sinusomvormer zijn.

Dan moet 1 accu laden wel gaan. Bij 2 tegelijk kan het zijn dat de omvormer het zwaar krijgt, 300W is niet heel veel, en dat kan ook stabiliteitsproblemen geven.

Maar persoonlijk zou ik een Victron omvormertje nemen. Die zijn niet heel veel duurder, een 375VA ding (prima om 1 accu op te laden) kost net iets meer dan 100 euro.

Wil je 2 laders tegelijk gebruiken dan zou ik eentje zwaarder nemen. Maar je moet ook die stroom ergens vandaan halen, dus met voldoende zonnepanelen, of tijdens het rijden, want je huishoudaccu is zo leeg (als die nog een standaard loodaccu is)

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid