Ga naar inhoud

Koelkast valt uit zodra de schemering/ avond invalt


Dndonker

Recommended Posts

De Calira box is mogelijk een EVS 30/12 of 31/12 type en algemeen het ElektroBLok, ofwel EBL genoemd.

 

Als de compressorkoelkast hierop aangesloten zit en deze uitvalt bij schemering dan vermoed ik een connectie met zonnepanelen.

Heb je zonnepanelen? En bestaat er een mogelijkheid dat de koelkast via de Calira box direct 12V voeding krijg, als er daglicht is?

Mocht dit het geval zijn dan adviseer ik om een andere uitgang op de Calira box te kiezen, die direct vanaf de huishoudaccu komt.

 

Mogelijk dat @DJSmiley hier nog reageert, hij is redelijk goed bekend met diversen soorten EBL's en mogelijk met dit probleem.

Stel je vraag anders ook even op het camperforum, daar zit meer kennis en dit forum is ook veel actiever.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi, ja ik heb zonnepanelen 

Op de calirabox zit een aparte groep voor de koelkast. Wat ik nu heb gedaan is mijn vorige accus weer terug gezet. Ik vermoed dat de accus die ik er nu in had te licht zijn. Koelkast gebruikt toch 50W. Ik kijk vanavond even. In ieder geval alvast bedankt voor de reactie.

P.s. ik heb deze vraag ook al op camperforum staan 

Link naar reactie
Share on other sites

Als de koelkast op de "koelkast" aansluiting van het EBL zit dan is dit in orde. En je hebt zonnepanelen gok ik?

Alleen dan kan ik veklaren dat je zonder dag/zonlicht net niet voldoende spanning hebt voor de koelkast.

 

Heb je de nieuwe accu's eerst goed volgeladen voor je ze ging gebruiken? Wat is het merk, type en capacteit? 

Een compressorkoelkast van 50W trekt ca. 4A dus dat kan een standaard goede en volle accu gewoon aan.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi, ik heb er de vorige accus ingezet. Deze waren vol. Net gecontroleerd of de koelkast het deed, maar helaas. Vanaf de koelkast komt er een rode + een zwarte - en een oranje kabel uit. Deze heb ik op de koelkast aansluiting op de EBL ik neem aan dus de calira box + en - aangesloten. De oranje kabel op de D+.  Wat kan dat het probleem zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik had idd op camperforum ook al gereageerd.

Mijn vermoeden is dat er ergens een te hoge spanningsval optreed waardoor de koelkast in storing schiet.

 

Eerste vermoeden is toch de accu, aangezien die overdag ondersteunt wordt door de zonnepanelen. In de avond heb je die toevoeging niet en komt het dus volledig op de accu aan.

 

Werkt de koelkast wel in de avond als op dat moment de motor loopt of je aan de paal staat? (dan heb je nl ook de ondersteuning van de dynamo of paal)

 

Het kan natuurlijk ook een bekabelingsprobleem zijn, te dunne kabels oid. Door de zonnepanelen is de spanning net iets hoger en dat kan net voldoende zijn om te compenseren voor de spanningsval. Maar in alle gevallen is meten eigenlijk de beste optie.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid