Ga naar inhoud

Hymer 880-BMLI met maar 380 Kg aanhanger ( geremd ) op kentekenbewijs !!! Hoe los ik dit op ?


Gotcha

Recommended Posts

Hallo mede camperaars en mede bezitters van een Hymer 880 BMLI.  Wij hebben ruim een jaar geleden deze camper gekocht bij de Gelderse Camper Centrale.  De camper op zich bevalt heel goed.  Over de aanschaf via GCC zijn we erg ontevreden, maar dat is een heel ander en lang verhaal.  Vorig jaar en dit voorjaar zijn we met deze camper naar zuid Frankrijk geweest.  Achter de camper een autoambulance met een electric Smart erop.  Leuke combinatie, bevalt ons er goed.  In juni keek ik bij toeval eens op de RDW website en zag tot mijn schrik dat ik maar 380 kg ongeremd of geremd achter het voertuig mag “trekken”.   Gebeld met RDW, ik kreeg als antwoord : ja meneer, dat staat zo in onze gegevens. 380kg is de max. Zo is uw camper ter keuring aangeboden.  U bent strafbaar als u zich hier niet aan houdt, om maar niet te spreken wat de gevolgen kunnen zijn als u betrokken raakt bij een ongeval !!.  Daarna gebeld met de GCC gesproken met de directeur Bert Middelman, hem dit voorgelegd, mede om het feit dat we bij aanschaf van de camper hadden aangegeven dat we met een autoambulance met Smart erop op vakantie gaan.  Er is door GCC voor aflevering van de camper een chassis verlenging en trekhaak geinstalleerd.  Het werd door hem “afgedaan” met de woorden : U had dat zelf kunnen zien op uw kenteken registratie, wij kunnen niets voor u betekenen.  Gedesillusioneerd en teleurgesteld met zijn antwoord hebben we ons daar niet bij neergelegd.  We hebben de COC verklaring van het samenstel ( Hymer / Alko / Mercedes ) opgevraagd.  Daar staat vermeld dat er 1900 kg geremd met aanhanger gereden mag worden.  Wederom gebeld met RDW.  Die verwees ons door naar het VRT test centrum in Lelystad.  Daar contact mee opgenomen, alle documenten opgestuurd, gegevens trekhaak, chassis verlenging, foto’s van de bevestiging trekhaak enz enz.  We werden daarna uitgenodigd om met de camper langs te komen.  Afgelopen week is de camper aldaar herkeurd, nu met aanhanger ( totaal gewicht 1900 kg ) en is goed bevonden.  Vandaag het nieuwe kentekenbwijs in de brievenbus ontvangen, met daarop : 1900 kg geremd aanhanger.  Dus het kan WEL.  Oh ja, hou er wel rekening mee dat de kosten voor zo’n keuring hoog zijn, een bedrag met drie nullen……. 

aangepast door Gotcha
Fouten in spelling
Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat GCC geen uitzondering is als het om de gewichten van een camper gaat. Dealers nemen alleen het opgegeven leeggewicht uit de papieren over in hun advertentie en verkoopbrochure en verder wordt er weinig tot nooit een echte weging, of controle op de details gedaan. Wat dat betreft is het gewoon handel in een product en cashen.

Als potentiële klant zou je als voorwaarde voor de aankoop een recent weegrapport met asdruk moeten vragen, alsmede inzage in het kentekenbewijs. Op dat moment weet je wat je koopt maar helaas gebeurd dit vrijwel nooit. Veel klanten gaan af op de blauwe ogen van de verkoper, of hebben als nieuwkomers hier simpel nog geen ervaring mee.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

44 minuten geleden, Gotcha zei:

Daarna gebeld met de GCC gesproken met de directeur Bert Middelman, hem dit voorgelegd, mede om het feit dat we bij aanschaf van de camper hadden aangegeven dat we met een autoambulance met Smart erop op vakantie gaan.  Er is door GCC voor aflevering van de camper een chassis verlenging en trekhaak geinstalleerd.  Het werd door hem “afgedaan” met de woorden : U had dat zelf kunnen zien op uw kenteken registratie, wij kunnen niets voor u betekenen.

Ik denk dat bert middelman geen zin had om dat bedrag met drie nullen……te betalen maar wel het geld te ontvangen voor de chassisverlenging en trekhaak. Hij had het toch ook kunnen zien op de kenteken registratie en kunnen aannemen dat iemand niet zoveel wilt betalen om een fietsendrager achterop te kunnen doen, want meer kan bijna niet. En ja, met een beetje speurwerk (rdw) had je het zelf ook geweten maar middelman of verkoper had je daar op moeten wijzen. Neem aan dat je rijbewijs hier wel voor geschikt is.

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.  We hebben niet enkel betaald voor het laten onderbouwen van de trekhaak bij de Gelderse Camper Centale, de camper is ook bij hen gekocht. Ik denk dat de camper ( die nieuw uit Duitsland kwam ) door hen ter keuring is aangeboden bij RDW voordat de trekhaak eronder gebouwd is.  We moesten namelijk een maand wachten voordat ie klaar stond.  Nadien hebben we van kennissen gehoord die bij de GCC zijn geweest dat onze camper door een ieder te bezichtigen was.  Van binnen en buiten.   Ja ja, we kunnen er wel een boek over schrijven, wat daar allemaal mis is gegaan.   Ik ben in bezit van het groot rijbwijs, dus dat is geen probleem.  Gelukkig staat nu op het kenteken bewijs 1900 kg geremde aanhanger.  Maar we hebben het allemaal zelf moeten regelen, zonder enige hulp van de Gelderse Camper Centrale of directeur Bert Middelman. Zijn woorden waren : je had zelf maar beter op je kentekenbewijs moeten kijken, dan wist je dat je niet meer dan 380 kg mocht “trekken”.

aangepast door Gotcha
Spelfouten
Link naar reactie
Share on other sites

Vreemd, ik heb zelf 2 campers uit duitsland gehaald zonder trekhaak, op COC en Duitse papieren stond gewoon het max trekgewicht van 2000kg, ik let hier altijd specifiek op om gedoe zoals u had te voorkomen, deze gegevens zijn zonder keuring overgenomen door de RDW. De RDW loopt alleen een paar kleine zaken na en een rondje om de camper, wordt niet gekeurd. Er is dus iets niet goed gegaan bij het importeren of iemand heeft daar zitten slapen..... Mooi dat het goed gekomen is maar dit zou dus niet op deze manier nodig zijn geweest.  Je ziet wel vaker bij te koop aangeboden gebruikte campers uit duitsland die zijn omgezet op NL kenteken een trekgewicht van 0kg, vaak door handelaren gedaan die niet opletten. Zo heb ik er al 2 laten staan vanwege dit, als je vraagt of er trekgewicht op het kenteken kan worden gezet wordt er al heel moeilijk gekeken. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo, ja zo zal het in ons geval ook verkeerd gegaan zijn.  Het “lullige” is enkel dat Bert Middelman van de Gelderse Camper Centrale zich er luchtig “vanaf maakt” met de opmerking, dat had u zelf kunnen constateren op het kentekenbewijs, wij kunnen niets voor u doen.  Helaa kwamen we er pas na een jaar achter, nadat we al twee keer met een autoambulance achter de camper met een electric Smart erop naar zuid Frankrijk waren geweest.  Volgens hem / Bert Middelman was het niet mogelijk om dit aan te passen.  Gelukkig hebben we ons daar niet bij neergelegd en bij de VRT in Lelystad een herkeuring gekregen.   Maar het is belachelijk dat een Gelderse Camper Centrale ( nu Broekhuis ) een klant zo laat sikken.  Het geld was binnen moet je maar denken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ja, zo dachten wij er ook over toen we op zoek gingen naar een grote camper, we vonden wat we zochten bij de Gelderse Camper Centrale, nu Broekhuis.  Dus je denkt bij een bonafide groot bedrijf zaken te doen, van oudsher een goeie naam opgebouwd.  Maar ik denk dat na de overname door Broekhuis ( een grote landelijke onderneming )  en de directeur die het scepter voert, de service enkel nog beter zou moeten zijn.  Het tegendeel is in ieder geval bij ons verschillende keren bewezen.  Er is van alles misgegaan.  Maar het ultieme was wel het registreren van de camper waarop een aanhang gewicht staat vermeld van 380 kg.  En dan wordt je door Bert Middelman met een kluitje in het riet gestuurd en wordt er zonder schroom gezegd  : dan had u maar op uw kenteken registratie papieren moeten kijken, wij kunnen er niets aan veranderen.   Misschien zijn “de grote jongens” wel de grootste zakkenvullers.  Als niets vermoedende klant ben je aan hen overgeleverd en ten prooi gevallen.

aangepast door Gotcha
Spelfouten
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid