HymerBoy Geplaatst: 11 mei 2023 Share Geplaatst: 11 mei 2023 Het probleem ligt niet bij fiat denk ik want het systeem is gemaakt en ontworpen voor een bus, niet voor een grote camper, de camper dealer zou dit moeten aanpassen ism fiat denk ik. Lastig. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Happycamper Geplaatst: 9 februari Auteur Share Geplaatst: 9 februari In samenwerking met de dealer Mobildrome Roosendaal en Fiat dealer Aarsman is een noodmelding gemaakt bij Fiat. Vervolgens is er vanuit Italie meetapparatuur opgestuurd en is het probleem tijdens enkele ritten 7x vastgelegd en gemeten, waarvoor veel dank aan Fiat Aarsman voor hun medewerking. Helaas vandaag bericht uit Italie ontvangen: Jullie hebben bij de afdeling Technical Services van Stellantis een verzoek ingediend om het voertuig te laten beoordelen op conformiteit. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op dinsdag 28 november, maandag 18 december en donderdag 21 december jl. Tijdens deze testdagen is het voertuig beoordeeld op het correct functioneren van het Cross Wind Assist systeem. Om deze beoordeling goed en zorgvuldig te kunnen uitvoeren is in samenspraak met het hoofdkantoor special testapparatuur opgestuurd. Hiermee was het mogelijk om alle benodigde informatie uit de diverse voertuigsystemen te kunnen vastleggen voor de evaluatie. Deze data is vervolgens gedeeld en onderzocht door ons hoofdkantoor. Ten tijde van de uitgebreide diagnose testritten was er een windkracht variërend van 4 tot en met 5 beaufort met uitschieters naar windkracht 7 aanwezig. Tijdens uitvoerige proefritten is de werking van het Cross Wind Assist systeem uitvoerig beoordeeld. Bij de beoordelingen zijn geen onvolkomenheden naar voren gekomen. Het fenomeen van het, onverwacht, ingrijpen van het Cross Wind Assist systeem is tijdens de proefritten onder bepaalde specifieke omstandigheden waargenomen echter hetgeen is waargenomen is niet afwijkend van vergelijkbare voertuigen en heeft ook geen negatieve invloed op een correcte werking van de auto. De auto wordt gestabiliseerd door een gerichte en eenzijdige remingreep die de bestuurder moet helpen om het voertuig bij een plotseling optredende forse zijwind in de goede rijstrook te houden. We kunnen dus stellen dat de geuite klacht niet ten grondslag ligt aan een defect c.q. materiaal en/of fabricage fout, maar kan worden aangemerkt als het goed functioneren van het Cross Wind Assist systeem. Wij willen jullie dan ook adviseren geen verdere onderzoek- en/of reparatiewerkzaamheden te verrichten, en de klant hierover te informeren Tot zover het bericht. Eigenlijk dus niets opgeschoten en het probleem is niet opgelost. Toch wil ik de Fiat dealer dank zeggen voor hun medewerking en ook Mobildrome die aan mij de kosten vergoed heeft van het 2 maanden later uit de wegenbelasting halen, gemaakte reiskosten en een extra wasbeurt. Afgesproken is dat ik tijdens mijn komende reis naar Spanje rond half maart een logboek ga bijhouden en situaties ga uitproberen. Ik blijf van mening dat het een gevaarlijke situatie is, zeker voor achteropkomend verkeer (ik heb al enkele boze personenauto's meegemaakt... Zijn er nog andere nieuwe ontwikkelingen? 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
marc 1 Geplaatst: 2 mei Share Geplaatst: 2 mei Heb hetzelfde probleem , wist ook ni wat er gebeurde , was een raar gevoel dacht eerst dat de motor stuk was Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Happycamper Geplaatst: 3 mei Auteur Share Geplaatst: 3 mei En, heb je er iets meegedaan? Bij de dealer geweest? Op een reis naar Spanje in maart jl is het me zeker weer 20x overkomen met 1 boze vrachtwagenchauffeur die achter mij aan wilde sluiten terwijl mijn camper weer op de rem ging vanwege zijwind, pff Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 3 mei Share Geplaatst: 3 mei 6 minuten geleden, Happycamper zei: En, heb je er iets meegedaan? Bij de dealer geweest? Op een reis naar Spanje in maart jl is het me zeker weer 20x overkomen met 1 boze vrachtwagenchauffeur die achter mij aan wilde sluiten terwijl mijn camper weer op de rem ging vanwege zijwind, pff Begrijp dat het een vervelend probleem is. Maar wetende dat het kan gebeuren dan anticipeer je daar toch op!. Even beetje gas bij geven en de cruise control wordt uitgeschakeld, snelheid blijft op peil en het verkeer achter je komt niet in gevaar! 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Happycamper Geplaatst: 3 mei Auteur Share Geplaatst: 3 mei nee, dat klopt niet, ik heb van alles uitgeprobeerd, en ook als de cruise control is uitgeschakeld en ik gewoon op het gas rijdt gebeurt het, met als enige voordeel dat ik het gas sneller kan indrukken dus dat de vertraging tussen 5-10 km is , maar dan nog.. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Robbert Geplaatst: 3 mei Share Geplaatst: 3 mei (aangepast) Ik herken dit 'probleem'. Bij onze camper (Fiat Ducato 140 pk 2024) heeft zich dat ook een tweetal keer voorgedaan bij echt hele forse wind waarbij er een plotse verandering optrad bij wind vanaf de zijkant, dus bijvoorbeeld bij het inhalen van een vrachtwagen of het passeren van een groenstrook of viaduct waarna de wind weer vrij spel had. Ik schat in dat ik toen te maken had met minimaal windkracht 7, misschien wel 8 met uitschieters naar 9. In ons geval waren de omstandigheden qua windkracht al dusdanig dat ik al twijfelde of het rijden op de cruise control wel de beste keus was. Bij een plotse wijziging van de zijwind grijpen de veiligheidssystemen in. Te voorkomen door in dergelijke weersomstandigheden niet op de cruise control te rijden. En wat mij betreft (onze ervaring) komen die weersomstandigheden niet zo heel vaak voor. Dit issue lijkt mij dus alleen een probleem als het zich ook voordoet met een meer normale windkracht. Maar is dat het geval? 3 mei aangepast door Robbert Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Happycamper Geplaatst: 3 mei Auteur Share Geplaatst: 3 mei Dankjewel Robbert, ja dat is bij mij zeker het geval, windkracht 3-4 gebeurt het ook helaas, en eigenlijk alleen bij zijwind van af rechts, niet vanaf links. Tijdens het testen door Fiat was de windkracht 4 en natuurlijk wordt het dan bij inhalen plotseling even heel veel, maar windkracht 3-4 komt wel heer erg vaak voor. Ik rijd nu bijna 2 jaar met deze camper uit juli 2022 , nu 18.000 km en schat in dat het op minstens de helft van mijn ritten voorkomt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 3 mei Share Geplaatst: 3 mei laten uit programmeren, ben je er vanaf. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Happycamper Geplaatst: 3 mei Auteur Share Geplaatst: 3 mei Dat is een leuke suggestie maar de Fiat garage begint daar niet aan, heb je een suggestie waar ik dat kan laten doen? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Jeroen van Holland Geplaatst: 3 mei Share Geplaatst: 3 mei Je zult dit idd via de camperfabrikant moeten doen , deze hebben zich aan de opbouwrichlijnen van Fiat te houden, als zij kunnen aantonen dat zij dit gedaan hebben dan moeten zij als camperfabrikant Fiat hierop aansprakelijk stellen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 3 mei Share Geplaatst: 3 mei (aangepast) tuning bedrijven zijn daar vaak handig in, kunnen o.a. EGR klep en adblue ook uitschakelen, even hier en daar informeren bij fiat tuners. 3 mei aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 3 mei Share Geplaatst: 3 mei 6 uren geleden, HymerBoy zei: tuning bedrijven zijn daar vaak handig in, kunnen o.a. EGR klep en adblue ook uitschakelen, even hier en daar informeren bij fiat tuners. Geheel of topic,maar .........waarom zou je Ad-Blue uit laten schakelen???? ( Is overigens een milieudelict) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 3 mei Share Geplaatst: 3 mei (aangepast) omdat dat systeem vaak problemen geeft door krystaliseren en daarmee de pomp defect raakt en de kosten vervanging pomp idioot duur is, ja is milieu delict maar met uitschakelen kom je er wel mee door de APK. Is nog grijs gebied voor particulieren want controleren kan je het niet. Adblue is weer zo een idee dat leuk bedacht is maar in de praktijk veel ellende geeft omdat het totaal niet betrouwbaar is. 3 mei aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.