Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator

Recommended Posts

18 uren geleden, Adriatik zei:

Flauwekul om een garage, waar je kennelijk zakelijke belangen hebt, af te doen als ‘dé specialist’!


Leg uit, welke zakelijke belangen ??
Bel ze op en vraag het daar voordat je iemand beschuldigt.

 

aangepast door Magic Ed.
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, mikeanber zei:

hallo allen

ja leg eens uit  magi c ed


Ik heb niets uit te leggen. Ben daar nog nooit geweest, heb nooit enig contact gehad. Wel van velen gehoord en gelezen dat zij DE specialist zijn voor de versnellingsbak/koppelingsplaten problemen van de Fiat Ducato.
 

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Adriatik zei:

Je hebt er zelf dus geen ervaring mee, maar hebt het van horen zeggen. Dat lijkt me erg onvoldoende om iedere keer reclame te maken onder de titel ‘de’ specialist!


Dat mag jij als jouw geloof verkondigen. Ik beslis echter zelf hierover.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bedrijfsmatig rijden wij een 9 traps Ducato. Hier uiteraard nooit problemen mee (gehad)😅. Nu hebben wij laatst een camper aangeschaft met de "wereldberoemde" Comfortmatic robot versnellingsbak. Na het meelezen op dit Forum en verhalen van klanten. Toch maar besloten de koppeling preventief te laten vervangen voor de versterkte SACH koppeling. Dit ondanks dat de camper nog geen 13000 km heeft gelopen.

Daar de distributieriem ook al 6 jaar oud was, alles maar tegelijk laten vervangen.
Ik heb de oude onderdelen meegevraagd, zodat iedereen de kunststofveren in de originele koppeling kan zien (zie foto)

IMG_0890.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor de informatie. Ook wij hebben tijdens onze laatste reis deze pech ondervonden met onze fiat Ducato uit 2018. 50.000 km. Gelukkig na een tijdje toch in zijn versnelling gekregen en zonder problemen incl. files de laatste 700 km naar huis gereden. Rara hoe kan dan de koppeling het probleem zijn en moet volgens de garage de koppeling vervangen worden? Startte trouwens prima de volgende dag, dus was naar de garage brengen geen probleem.

Wie heeft er een verklaring?

Link naar reactie
Share on other sites

16 minuten geleden, lvdriel zei:

Bedankt voor de informatie. Ook wij hebben tijdens onze laatste reis deze pech ondervonden met onze fiat Ducato uit 2018. 50.000 km. Gelukkig na een tijdje toch in zijn versnelling gekregen en zonder problemen incl. files de laatste 700 km naar huis gereden. Rara hoe kan dan de koppeling het probleem zijn en moet volgens de garage de koppeling vervangen worden? Startte trouwens prima de volgende dag, dus was naar de garage brengen geen probleem.

Wie heeft er een verklaring?

Verklaring kan zijn: Er breekt een stukje plastic klem van de LUK koppelings plaat wat uiteindelijk nergens tussen blijft 'hangen' maar valt verder naar beneden zonder dat het verder problemen geeft. Wij rijden na zo'n melding al weer jaren probleemloos. Wel altijd in Neutraal bij verkeerslichten en/of file. Da's vermindering van hitte ontwikkeling.  

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-5-2024 om 11:16, Beavers zei:

Bedrijfsmatig rijden wij een 9 traps Ducato. Hier uiteraard nooit problemen mee (gehad)😅. Nu hebben wij laatst een camper aangeschaft met de "wereldberoemde" Comfortmatic robot versnellingsbak. Na het meelezen op dit Forum en verhalen van klanten. Toch maar besloten de koppeling preventief te laten vervangen voor de versterkte SACH koppeling. Dit ondanks dat de camper nog geen 13000 km heeft gelopen.

Daar de distributieriem ook al 6 jaar oud was, alles maar tegelijk laten vervangen.
Ik heb de oude onderdelen meegevraagd, zodat iedereen de kunststofveren in de originele koppeling kan zien (zie foto)

IMG_0890.jpeg

Het is geen kunststof veer maar meerdere kunststof klemmen om de veren

Link naar reactie
Share on other sites

Arie54 , Is het niet zo als er en stukje afbreekt en dit even  tussen de koppelingsplaat voering en de drukgroep / vliegwiel blijft zitten dat je dan het probleem heb dat de versnellingsbak / koppeling in storing gaat , want dan klopt het niet meer tussen de bediening en de stand van de drukgroep  , en valt dat afgebroken stukje er weer tussen uit dan is alles weer normaal . 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, supreme zei:

Arie54 , Is het niet zo als er en stukje afbreekt en dit even  tussen de koppelingsplaat voering en de drukgroep / vliegwiel blijft zitten dat je dan het probleem heb dat de versnellingsbak / koppeling in storing gaat , want dan klopt het niet meer tussen de bediening en de stand van de drukgroep  , en valt dat afgebroken stukje er weer tussen uit dan is alles weer normaal . 

Dat is exact zoals ik het bedoelde te omschrijven. Uitstekend verwoord Supreme 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 5-5-2024 om 11:16, Beavers zei:

Bedrijfsmatig rijden wij een 9 traps Ducato. Hier uiteraard nooit problemen mee (gehad)😅. Nu hebben wij laatst een camper aangeschaft met de "wereldberoemde" Comfortmatic robot versnellingsbak. Na het meelezen op dit Forum en verhalen van klanten. Toch maar besloten de koppeling preventief te laten vervangen voor de versterkte SACH koppeling. Dit ondanks dat de camper nog geen 13000 km heeft gelopen.

Daar de distributieriem ook al 6 jaar oud was, alles maar tegelijk laten vervangen.
Ik heb de oude onderdelen meegevraagd, zodat iedereen de kunststofveren in de originele koppeling kan zien (zie foto)

IMG_0890.jpeg

Wat heeft u betaald voor de reparatie versnellingsbak en bij wie heeft u het laten doen?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

wij waren in mei op vakantie in macedonie, toen  bij het parkeren de motor afsloeg.

Bij herstarten geen probleem, maar de auto ging niet meer in de versnelling voor of achteruit.

Ook de bekende melding kwam in het display.

In Skopje kon men er niets mee ( fiat professional dealer!!), daarna via de NKC camper getransporteerd naar nederland.

Bij de garage bleek het hydrolisch druklager kapot en verving men tegelijk de koppelingsplaat. Het bleek dat de beruchte fiat plaat nog helemaal intact was, maar omdat de plaat vrij lag een nieuwe preventief gemonteerd.

Nog steeds werkte het geheel niet. Daarna bleek de schakelrobot niet meer te werken, dus ook die vervangen.

De auto rijdt nu weer prima, schakelen gaat heel erg goed en soepel. Onze " oude sok" is wel wat leger geworden, de rekening was ca € 6500,00.

Maar een andere camper kost meer.

Link naar reactie
Share on other sites

11 minuten geleden, peter possl zei:

wij waren in mei op vakantie in macedonie, toen  bij het parkeren de motor afsloeg.

Bij herstarten geen probleem, maar de auto ging niet meer in de versnelling voor of achteruit.

Ook de bekende melding kwam in het display.

In Skopje kon men er niets mee ( fiat professional dealer!!), daarna via de NKC camper getransporteerd naar nederland.

Bij de garage bleek het hydrolisch druklager kapot en verving men tegelijk de koppelingsplaat. Het bleek dat de beruchte fiat plaat nog helemaal intact was, maar omdat de plaat vrij lag een nieuwe preventief gemonteerd.

Nog steeds werkte het geheel niet. Daarna bleek de schakelrobot niet meer te werken, dus ook die vervangen.

De auto rijdt nu weer prima, schakelen gaat heel erg goed en soepel. Onze " oude sok" is wel wat leger geworden, de rekening was ca € 6500,00.

Maar een andere camper kost meer.

Kan je ons wat extra informatie geven over bv het totaal aantal km op de teller, bouwjaar camper en motor type?

Link naar reactie
Share on other sites

Als ik dit hoor ben ik nog steeds blij dat eerste camper heb gekozen in 2012 , voor een handschakeling , in 2022 een andere camper moeten kopen ( door brand ) kon ik kiezen ( 2e hands ) tussen 3 automaten en een handschakeling ik heb gekozen voor de laatst genoemde . 

 

Hou er rekening mee als je iets heb na de garantie dat de bankrekening hard zakt in deze tijd en ik zie dat alleen maar erger worden , ook het onderhoud en de APK worden allen maar veel duurder .

Als je wil kan je veel zelf doen , maar dat ligt niet voor iedereen voor de hand .

 

Ik vind 6500,00 euro veel geld voor een camper , u geeft niet aan hoe oud en de km .

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het gaat hier nu 31 pagina's over de Fiat comfort matic versnellingsbak.

Kan iemand nu exact zeggen om welke het precies gaat? Waar bij aankoop op gelet moet worden?. Er worden nogal wat Fiat campers met automaat aangeboden uit de jaren vanaf 2015. Het jaar waarin een camper voor het eerst geregistreerd wordt hoeft niet het bouwjaar/ productiejaar van de Fiat te zijn. De opbouw kan veel later op cabine/chassis zijn gezet.

Hoe weet ik nu of ik met een probleem automaat te doen heb? Zit er verschil in een gewone automaat en een comformatic ? Is dit uiterlijk te zien?

Zo wordt er via Campermakelaar een Dethleffs T 7051 DBM uit 2017 op marktplaats aangeboden met plusminus 47.000km op de teller.

Desgevraagd deelt de eigenaar via Campermakelaar mede dat de automaat perfect werkt en nooit problemen heeft gegeven.

Wie heeft duidelijkheid?

Dank en groet.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik begrijp uw vraag. Het vervelende is dat niet gezegd kan worden welke Comfort Matic het gaat begeven. De meeste Comfort Matic’s gaan helemaal niet stuk. Als de plastic delen afbreken, dit hoeft helemaal niet te gebeuren, ligt het er maar net aan waar ze in de schakelbak terechtkomen. Het kan zijn, als ze op een verkeerde plaats terechtkomen, dat je storingen krijgt. Vallen de plastic delen dieper weg heb je geluk en krijg je helemaal geen storingen. Zelf heb ik hierover contact gehad met de NKC en staat hun brief op dit forum te lezen hoe je met een Confort Matic het beste kunt omgaan. De indruk bestaat dat de Comfort Matics met het productiejaar vanaf 2018 minder vaak storingen hebben dan ervoor. Werkbusjes met een Confort Matic hebben eigenlijk geen klachten. Sommige campers wel en dat zou kunnen komen doordat een camper nu eenmaal zwaarder beladen wordt dan een werkbus. Een camper wordt bijvoorbeeld in de bergen zwaarder belast. Overbelading/ belasting vormt daarbij een extra risico heb ik de indruk. Zelf heb ik een Confort Matic uit het productiejaar 2018 en 30.000 km op de teller. Geen enkel probleem gehad tot nu toe. De Comfort Matic rijdt erg prettig. Ieder maakt een eigen afweging deze preventief te vervangen of niet. Zelf begin ik er niet aan. Rijd met beleid zou ik zeggen! 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Van der Honing , Er zijn enkele typen automaten , 1e automaten met een vloeistofkoppeling met daar aangekoppeld een versnellingsbak , deze automaten hebben de neiging om b.v bij stoplichten blijft trekken om weg te rijden dit komt door dat de vloeistofkoppeling nog zwak in werking ( in slip form ) is .

 

Dan heb je automaten met vloeistofkoppeling met daaraan gekoppeld en variabele versnelling ( cotinu ) dit gebeurt met een duwkrans . DAf heeft het zelfde principe gemaakt maar dan met een snaar .

 

Dan heb je automaten de zogenaamde DSG , dit is een soort versnellingsbak met tandwiel met schakeling , met twee  gewone koppeling naast elkaar deze versnellingsbak heeft ook twee schakelassen er in . Bij stilstand motor stationair staan de twee koppeling in vrijstand , als je weg wilt rijden met de 1e versnelling gaat een koppeling (1 ) in werking en rijd de auto weg zo gouw de auto rijd staat de 2e versnelling van de andere schakelas al inschakelt en bij overschakelen gaat koppeling  (2 ) in werking en gaat koppeling ( 1 ) in vrijstand . Het schakelen wordt bepaald door de rijsnelheid en het motortoerental .

 

En dan de robot automaat zoals men ze meestal noemen  , deze heeft een normale koppeling en een aangebouwde normale versnellingsbak , hoe hebben er nu een automaat van gemaakt  door de koppeling door een cilinder te bedienen en de versnellingsbak ook met cilinders te bedienen , en ok dit wordt door de rijsnelheid en het motor toeren bepaald wanner er weggereden wordt en geschakeld .

 

Voorlopig leeswerk 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid