DJSmiley Geplaatst: 22 augustus 2023 Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Afhankelijk van de manier van aansluiten en de gebruikte EBL kan dat. Bij sommige is de 12V alleen actief tijdens het rijden, maar bij andere schakeldozen is het soms een wisselrelais, die in rust 12V geeft vanaf de HH accu en tijdens het rijden 12V vanaf de dynamo/startaccu. De D+ schakelt automatisch, maar in die laatste situatie kun je dat ook handmatig overrulen door in offgrid de koelkast op 12V te zetten (en dan haalt ie dat uit de huishoudaccu). Dat die optie er is is leuk, maar behalve als je een volle zomerdag en een shitload aan zonnepanelen hebt nogal af te raden, want dan trek je de accu dus gewoon snel leeg. 140Ah is meer dan voldoende. Dat is 70Ah bruikbaar. Tenzij je grote verbruikers hebt kun je daar prima een paar dagen mee vrij staan, mits die koelkast natuurlijk op gas blijft. 350Wp aan zonnepanelen erop monteren is leuk. Een grotere accu ook, lithium ook. Maar als je voor 80%+ aan de paal staat is dat wel een hele dure (persoonlijk zinloze) investering voor die 20% dat je vrij staat. Zelfs met de huidige accucapaciteit moet dat die 20% ook prima kunnen. En dan nog lost dat het probleem niet op. In principe is het relatief simpel: Controleren wat het sluipverbruik is, maatregelen nemen hiertegen, in het ergste geval de accu vervangen als ie overleden is. En als die koelkast op 12V draait? Aanpassen, desnoods zo dat je m ook niet per ongeluk op 12V kan laten draaien muv tijdens het rijden. Zelfs met een 95Ah accutje kun je die 2 dagen vrij staan prima halen als je verbruik alleen wat lampjes, tablets, telefoons, waterpompje enz is. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 22 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Nee dat gaat automatisch, het duurt een paar minuten voor de omschakeling Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 23 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 23 augustus 2023 Ik wil graag nog iets toevoegen. Wij stonden afgelopen week in Maastricht op een camperplaats van aan/uit aan de stroompaal dus, aankomst 12.00 uur koelkast op 220 volt laten staan (automatisch gekozen zodra je inplugd). Volgende morgen vertrokken voor 11.00 uur verbruik stroom 8kw. Doorgereden naar denBosch, zelfde verhaal alleen nu gekozen voor koelkast op gas verbruik stroom 3kw. Het is eigenlijk belachelijk hoeveeel de camper verbuikt als je een maand van 30 dagen rekend. Met koelkast op stroom dus tussen de 250 en 300 kw per maand en koelkast op gas net onder de 100 kw Hoeveel zou de camper dan verbruiken met de koelkast op gas, koffie zetten op gas per etmaal off grid? Heeft iemand een idee? Want als ik met 70 AH een paar dagen off grid moet kunnen staan dan is er iets goed mis met onze camper terwijl wij zeer spaarzaam omspringen met stroom, we schakelen alle verbruikers uit voor het slapen gaan, we hebben zelfs de volgende ochtend geen warm water want dan moeten we de Alde ketel opstoken met gas. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 23 augustus 2023 Share Geplaatst: 23 augustus 2023 zonder koelkast 3kWh (denk ik, maar je hebt het over 3kW, dat zou dan 75kWh zijn in 24 uur, dat lijkt me foutief) is veel. Wat heb je in die tijd verbruikt op 230V? Oven, airfryer ofzo? Anders is 3kWh in 24 uur voor een camper wel heel fors. Is het niet bv een boiler die op 12V of 230V de zooi warm staat te houden / staat te verwarmen? Dat zou het verbruik eerder kunnen verklaren. maar in alle gevallen komen we dan toch terug bij de eerdere conclusie: Meten. Zo moeilijk kan het niet zijn bij zulke grote verbruikswaardes. Ik zou zeggen ga bij een garage langs, met een uurtje kun je al een heel eind komen om een globale conclusie te trekken Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 23 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 23 augustus 2023 Het verbruik wat ik opgaf is dus per etmaal dus 8 kw over 23 uur en 3 kw over pak weg 20 uur Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 23 augustus 2023 Share Geplaatst: 23 augustus 2023 Zoals DJSmiley zegt, 8 kWh op die tijdspanne is ontzettend veel. Dat betekent dat er naast de ijskast nog een verbruik is van 5 kWh.!!! Ben benieuwd wat voor apparaten u allemaal heeft lopen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 23 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 23 augustus 2023 Ik zal trachten alles te verduidelijken Warmtewisselaar staat uit. Alle lichtbronnen staan uit. Hydrolische stempels werken via de startaccu, dus tellen niet mee. Elektrische luifel met ledstrip werkt via de HH accu maar cassette is gesloten, ledstrip brandt niet. Router werkt op 220 telt niet mee. Airco werkt op 220 telt niet mee. Alde werkt op 220 of gas en staat uit, alleen de boiler werkt maar mijnsinziens alleen op 220 want als wij offgrid staan hebben wij geen warmwater. Schotel op het dak gebruiken wij niet want ik stream via mijn mobiel Tmobil thuis of netflix. Standaard kleine antenne die is uitschuifbaar en draaibaar en werkt op 12 volt, dat is een heel kleine verbruiker dmv een ledje op de antenne, we gebruiken deze niet. Verlichting in de garage een ledstrip staat uit. Ledlampjes in 4 kasten gaan aan zodra de deur opengaat en weer uit zodra de deur dichtgaat. Koelkast met los vriesvak staat altijd aan. Ventilator achter de koelkast staat uit, we horen hem snachts werken en dat iiriteerd. Acculader werkt op 220. Luchthulpvering achter gaat via de startaccu, telt niet mee. Fietsendrager, verlichting via de startaccu, telt niet mee. Beide zijdes buitenlamp, brandt bijna nooit. Geluidsapparatuur wordt zelden gebruikt, helemaal niet als we offgrid staan. TV kijken we alleen als we aan de paal staan en dan alleen Netflix Douche. Twee kranen en doorspoeling toilet worden zoals bij iedere camperaar periodiek gebruikt. Aan de paal ontsteken we binnen bijna alle verlichting, ook de ledstrips die via 220 adapter werken met dimmer Staan we offgrid dan branden er alleen waar wij zitten een paar spotjes. We hebben twee lampen boven het kookgedeelte met kleine ledstrips. Afzuiger boven kook allen bij het koken. 3 spotjes boven het aanrecht, gebruiken we niet offgrid. 7 spots waarvan er 5 worden gebruikt zowel aan de paal en 3 offgrid. Kilowaat uur meter werkt alleen op 220. LPG externe metertje in de garage werkt altijd. Alle stopcontacten werken op 220 TV op 12 volt We laden natuurlijk onze mobieltjes op, aan de paal op WKD en tijdens het rijden Via usb in het wagengedeelte. Nooit offgrid. Oven alleen via 220. Wij hebben een koffiezetmachine maar op 220, gebruiken we periodiek. Verwarming en vloerverwarming werken alleen in de winter op 220 Ik denk dat dit het is, een ledstrip gebruikt tussen de 4 en 5 watt per strekkende meter, ik heb ongeveer 8 meter dat zou dan verbruiken 40 watt gedurende de avonduren, pak weg gemiddeld 4 uur per etmaal is dus 160 watt dat geldt ook voor de 5 spotjes a 5 watt is dus 25 watt x 4 is 100 watt 3 spotjes boven het aanrecht is 3x5 watt x 4 uur is 60 watt en de twee ledlampjes boven het kookgedeelte is 2x6 watt x 4 uur is 48 wat. Qua verlichting totaal 368 watt per avond alleen verlichting. koffie zetten we op het gas, TV staat zelden aan. Verder gebruiken we peridiek de kranen en af en het toilet. Dat mag dan toch niet een 140ah accu leegtrekken want we zetten op het display voor het slapen gaan alle items uit. Alleen water blijft aan, display koelkast blijt aan, alarm staat aan Ik laat de accu doormeten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 24 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 24 augustus 2023 Vanmorgen de accu laten doormeten bij een gespecialiseerd accu bedrijf. De accu is nog maar 60 %. Zou dat het snelle leeglopen betekenen. Wat ook zo vreemd is, vannacht de hoofdschakelaar aan laten staan en alles uit, gisteravond om 21.00 uur stonden beide parameters op 12,7 volt, leek hoopvol, vanochtend alles zwart, geen teken van leven meer in het display. Motor gestart en het display werkte weer en de parameters gaven 13,3 volt aan. Motor liep slecht een paar seconden. Is hier een verklaring voor, is dan de accu nog niet helemaal op en zit de storing ergens anders? Maar waar moet ik dan aan denken? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 24 augustus 2023 Share Geplaatst: 24 augustus 2023 (aangepast) >>Koelkast met los vriesvak staat altijd aan.<< Als je niet rijdt, alleen op 220 volt of gas, niet? Ik verwacht dat je zegt: ja natuurlijk. Maar ik vraag het toch even;-) 24 augustus 2023 aangepast door Don Esteban Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 24 augustus 2023 Share Geplaatst: 24 augustus 2023 Een slechte/dode accu laad heel snel en is ook weer in notime leeg. Een paar minuten kan genoeg zijn om m weer (ff) te laten werken. Maar het is toch meten waar dat stroomverbruik vandaan komt. Als ik de screenshot zo zie lijkt het alsof dat Dometic ding een halve Windows CE machine is. Dat trekt natuurlijk ook wel een stuk meer dan een simpel conventioneel bedienpaneel. 1. Meet wat het werkelijke stroomverbruik is ook in rust 2. Fix het probleem of neem maatregelen 3. Vervang de accu (die lijkt gewoon overleden te zijn door te diep ontladen) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 24 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 24 augustus 2023 Don Esteban Inderdaad, als we met de camper op pad zijn, stroom op de camper of ik kies handmatig voor gas, stroom los blijft de koelkast werken op gas maar start ik de motor dan komt de omschakeling naar 12 volt. Ik moet wel ff helpen als de instelling niet op automatisch staat. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eef Geplaatst: 26 augustus 2023 Share Geplaatst: 26 augustus 2023 Dankjewel allemaal. Reuze veel info en geeft mij aan dat ik de electra huishouding na moeten laten kijken! Want ik houd de koelkast op 12v tijdens rijden en die trekt zowel motor accu en hhaccu leeg. Gisteren na iets meer dan 3 u rijden, koelkast uit omdat er niet genoeg voeding was. Rijden ging wel. Zodra we stoppen beide accus meer dan de helft leeg. Direct aan 220 en beide helemaal vol. Ik ga actie ondernemen! Dank allen Evelien Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 26 augustus 2023 Share Geplaatst: 26 augustus 2023 1 uur terug, Eef zei: Dankjewel allemaal. Reuze veel info en geeft mij aan dat ik de electra huishouding na moeten laten kijken! Want ik houd de koelkast op 12v tijdens rijden en die trekt zowel motor accu en hhaccu leeg. Gisteren na iets meer dan 3 u rijden, koelkast uit omdat er niet genoeg voeding was. Rijden ging wel. Zodra we stoppen beide accus meer dan de helft leeg. Direct aan 220 en beide helemaal vol. Ik ga actie ondernemen! Dank allen Evelien Is dit een Euro-6 motor? Zo ja, dan lijkt het er op dat je geen dynamo booster hebt. Deze motoren schakelen namelijk de dynamo uit zodra de startaccu voldoende opgeladen is. Daarna gaat jouw koelkast de HH-accu leeg trekken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 26 augustus 2023 Share Geplaatst: 26 augustus 2023 (aangepast) Blijf dit een hele verwarrende en onduidelijke discussie vinden. Even de principes volgens mij. Bij een AES absorptie koelkast gebruik je de 12 volt tijdens het rijden, stop je de motor, dan schakelt de koelkast automatisch na 5-15 minuten op gas over. Ga je aan de paal (230 volt), dan schakelt de koelkast automatisch naar 230 volt over. Wil je off grid staan, dan is voor een absorptie koelkast gas eigenlijk de enigste optie, tenzij je een hele grote LifePo4 accu hebt met een flink vermogen aan zonnepanelen. Als de accu(s) onder het rijden door de koelkast worden leeggetrokken dan is er iets mis, het meest voor de hand liggende (zoals Magic Ed aanhaalt) is dat je een Euro 5 of 6 motor hebt met intelligente dynamo en geen of een verkeerde (ingestelde) DC-DC booster. De booster zorgt er voor dat je de dynamo een beetje voor de gek houdt als de motor accu vol is. Normaliter schakelt de dynamo dan af (om milieutechnische redenen), waardoor de huishoudaccu niet (verder) opgeladen wordt. Ook zorgt de booster voor beperking van de laadstromen naar de huishoud accu. Maar...., normaliter zorgt de EBL er voor dat er een scheiding is tussen huishoud accu en motor accu, zodat huishoudelijke apparaten niet de motor accu kunnen leegtrekken. Bovendien zou de dynamo (met juiste booster) genoeg stroom (tot wel 180 A) moeten kunnen leveren om tijdens het rijden zowel de huishoudaccu als de koelkast te kunnen voeden. Het handmatig (bij stilstaande motor) overschakelen op 12 volt van de koelkast verdient niet de voorkeur, een absorptie koelkast trekt dan in een paar uur je hele accu leeg (maar dan nog zou de EBL of het scheidingsrelais er voor moeten zorgen dat dit niet met de motor accu gebeurt). Mogelijk is er dus meer aan de hand. 26 augustus 2023 aangepast door GeMa 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 26 augustus 2023 Share Geplaatst: 26 augustus 2023 @GeMaEr zijn bijna geen Euro-5 motoren die een booster nodig hebben omdat de dynamo afschakelt bij volle startaccu. Je kunt bij de koelkast kiezen voor de stand A(utomatisch) dan gebeurt hetgeen jij schrijft. Maar bij deze problemen zou ik kiezen voor handmatig inschakelen van G(as) en een crashsensor als beveiliging plaatsen. Dan kom je niet met een lege HH-accu aan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 28 augustus 2023 Share Geplaatst: 28 augustus 2023 Op 26-8-2023 om 20:54, Magic Ed. zei: @GeMaEr zijn bijna geen Euro-5 motoren die een booster nodig hebben omdat de dynamo afschakelt bij volle startaccu. Je kunt bij de koelkast kiezen voor de stand A(utomatisch) dan gebeurt hetgeen jij schrijft. Maar bij deze problemen zou ik kiezen voor handmatig inschakelen van G(as) en een crashsensor als beveiliging plaatsen. Dan kom je niet met een lege HH-accu aan. Ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar ik zou zelf liever het probleem lokaliseren en oplossen, want er zit dus iets goed fout in het elektrische circuit. Bovendien mag je met een "brandende" koelkast niet een tankstation inrijden om te tanken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 30 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 30 augustus 2023 Goedendag, Gisteren naar de daeler gereden en zij hebben de storing gevonden en perfect opgelost. De accu is ook vervangen voor een nieuwe en alles werkt voor zoals het bedoeld is en hoort. Groetjes Kabe Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 30 augustus 2023 Share Geplaatst: 30 augustus 2023 Zou graag - ter lering - willen weten wat de storing is geweest. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 30 augustus 2023 Share Geplaatst: 30 augustus 2023 (aangepast) Altijd fijn zo een onvolledige terug koppeling, aub @Kabe wat meer info, iedereen heeft met je meegedacht en als bedankje krijgen we de opmerking #opgelost?!!?" Denk dat ieder graag wil weten wat er aan de hand was en daar zoals "van der Honing" ook aangeeft ter lering. 30 augustus 2023 aangepast door HymerBoy 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 1 september 2023 Auteur Share Geplaatst: 1 september 2023 Goededag, Er lag een kabel los in de technische ruimte en die maakte kortsluiting, wij denken dat deze tijdens onze trip is losgeraakt op veel slechte wegen langs de Portugesche kust die wij gereden hebben, ik heb er geen andere verklaring voor. Er zat ook een stekkertje los op station 2 onder het keukenblok. Alles raakte door deze sluiting van slag, zie de bijgevoegde foto, bij de dealer geen 220 aangesloten en de hoofdschakelaar 12 volt stond uit, maar toch werkte het display en sommige lichtbronnen, ook de dealer begreep er niets van, hij dacht dat de stroom via de startaccu werd terug geleid, ze hebben daarna de losse kabel gevonden, waarschijlijk een aardsluiting, ik heb niet gezien welke kabel, daar is de ruimte te klein voor, maar na het opnieuw aansluiten was de storing verholpen en bleef de aardlekschakelaar erin zitten. Toen alles op het display gereset, accu eruit en gemeten. Hij was boordevol na een rit van 270 kilometer, nog maar 45%, nieuwe accu erin een mastervolt van 130 ah en de hele instalatie werkt weer gelijk als bij onze aankoop, de slechte accu was natuurlijk debet aan heel veel ergenis de afgelopen 15 maanden. ik heb nog niet een offgrid situatie gecreëerd maar ik denk wel dat ik een zonnepaneel ga plaatsen van circa 200 watt, alle beetjes helpen. groet Kabe 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 1 september 2023 Share Geplaatst: 1 september 2023 (aangepast) Dank voor de feedback, zo zie je maar dat een klein euvel veel ellende kan veroozaken, maar wat bedoel je hier nu mee?, weer zo vaag: "Toen alles op het display gereset, accu eruit en gemeten. Hij was boordevol na een rit van 270 kilometer, nog maar 45%....." 1 september 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.