Ga naar inhoud

Overgewicht Campers


Ienencees060220

Recommended Posts

90% water gevuld in rijstand.

meestal 90% van 25 liter. (Dus niet vol met 100liter)

 

Iedereen moet het voor zichzelf beslissen maar ik wil mijn vakantie pret niet bederven door geweten te zwaar te zijn.

Ik weeg op een weegbrug voor vertrek met bijna alles geladen wat ik nodig heb. Wat ik te zwaar zou zijn moet ik kunnen oplossen door tanks en/of wc te legen.

Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wil je niet te zwaar zijn!

aangepast door Dieseltje
Link naar reactie
Share on other sites

ik heb ook die wiel wegers en ook gemeten op de weegbrug, zat weinig verschil tussen, wat overgewicht betreft dat wisselt per land, soms kan je uitladen en boete voor je verder mag,  idd duitsland zwitserland en oostenrijk ben je de lul, in Oostenrijk hebben ze vaak fuiken waar alles gewogen wordt, daar zijn ze streng weet ik uit ervaring omdat ze het ook zien als een economisch delict, je bent nml zwaarder dan 3500 maar je betaald niet de tol daarvoor, dikke boete. Toevallig ben ik hier zojuist in noorwegen ook gewogen, 1e keer dat me dat hier gebeurt, was algemene en algehele controle op alles wat voorbij kwam, ik ben 3300 dus geen probleem. Kans is dus klein dat je aangehouden wordt maar goed dat is aan jezelf, denk wel even aan de kleine lettertjes van je verzekering, sommige hebben daar wat over staan als bv de aanrijding/ongeluk te wijten is aan te lange remweg oid. Je kent het wel, die maatschappijen proberen altijd onder de schade uit te komen. Als er letsel bij komt kijken zou ik me minder prettig voelen. Ik zorg zelf dat ik onder de 3500 blijf.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Ik plaatste dezelfde vraag op het Camperforum en kreeg daar heel veel reacties! Bedankt allemaal. Ik heb de strip enigzins getest door mijn VW bus te wegen met de strip en daarna op een geijkte weegbrug. Afwijking was circa 2,5%, dat gaf strip teveel aan. Ik kan me voorstellen dat de fabrikant vd strip bewust iets naar boven afwijkt om claims en gezeur te voorkomen, als de snelheidsmeter van je auto.

 

Dus even terug rekenende kom ik op een gewogen gewicht van 3580 minus 2,5% = 3490. Zeg maar het max toegestane gewicht. Watertank terug naar 10 ltr (minus 90kg) en ik er bij zit ik weer op die 3500.
Ik denk dat een overschrijding van 5% veelal geen groot probleem is. Ik ga even uit van 3650 wat tevens techn toelaatbare massa van chassis is. Ik heb dan dus nu nog 150 kg ruimte, dat moet wel lukken.

 

Dan de pakkans, kosten en risico's
Online lees ik dat spanje hoge boetes kan geven. Oostenrijk en Zwitserland controleren veel.
In Oostenrijk kom ik veel maar ik heb het eigenlijk nooit gezien, maar goed.
Een boete is vervelend maar te doen, dat risico neem ik dan maar.

 

Verzekering kan moeilijk doen, dat is logisch. Ik belde even met de mijne en die zegt dat dit aan de orde kan zijn bij ernstige verwijtbaarheid en roekeloosheid. Dat is bij 5% overgewicht duidelijk niet aan de orde. Zij zeggen dit nog nooit bij de hand te hebben gehad en dat zegt wat, ik heb het hier over een grote camper verzekeraar.

 

Als laatste ondersteun ik het advies van 1 reactie op het andere forum: weeg de camper voor de aankoop. Op papier staat wat anders dan op de weegschaal.

Ik kan hier mee verder, bedankt allemaal!

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Sjirk zei:

...

 

zit ik weer op die 3500.

Ik denk dat een overschrijding van 5% veelal geen groot probleem is.
Ik ga even uit van 3650 wat tevens techn toelaatbare massa van chassis is. Ik heb dan dus nu nog 150 kg ruimte, dat moet wel lukken.
- Je mag niet uitgaan van 3650 kg indien dat niet op het kentekenbewijs staat en zeker niet indien je niet minstens een C1-rijbewijs hebt. Indien het gewicht 3400 kg is en het kenteken op 3500 kg staat, dan heb je dus 100 kg ruimte.

 

Dan de pakkans, kosten en risico's
Online lees ik dat spanje hoge boetes kan geven. Oostenrijk en Zwitserland controleren veel.
In Oostenrijk kom ik veel maar ik heb het eigenlijk nooit gezien, maar goed.
Een boete is vervelend maar te doen, dat risico neem ik dan maar.
- In Oostenrijk is het een zeer hoge boete indien je op een tolweg in de fuik moet, hetgeen heel vaak gebeurt. Dan zijn het twee boetes, namelijk één voor de overbelading en een zeer dure voor een economisch delect (lees: verkeerde tol betaald, uiteraard veel te weinig betaald) wegens het ontbreken van de GoBox.
Verder is het in AT en CH niet verder rijden totdat het teveel aan gewicht uitgeladen is.

 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid