Camper-T Geplaatst: 16 februari 2022 Share Geplaatst: 16 februari 2022 Op 22-1-2021 om 13:40, advertentie zei: Ik ben een keer weggestuurd in nederland, oplossing is bij onbemande zelf tank(vul) stadions vullen. in buitenland heb ik nog geen ervaring. Dit gaat helaas niet werken omdat het in Nederland volgens wetgeving verboden is om gas te verkopen op een onbemand tankstation. Zelfs als een tanksstation bemand is en de pompbediende verlaat zijn plek dan moet hij officieel altijd eerst de gasinstallatie uitzetten. Wij hebben altijd met 2 losse gasflessen rondgereden en zijn daar ook tegen het veel besproken probleem van 1 EU en 1001 verschillende flessen aangelopen. Natuurlijk kun je met een set verloopnippels een eind komen maar terug van vakantie sta je gek gezegd met een halve garage vol verschillende gasflessen. En inruilen kan natuurlijk niet bij 1 punt, je moet elke fles uit elk land in dat land bij een juiste dealer aanbieden, anders is het niet meer dan oud ijzer/aluminium. Vanuit deze onhandige situatie steeds beter gaan begrijpen waarom hele volksstammen met een LPG installatie in de camper rondrijden, dat wilde wij dan ook. In het kader "bezint eer gij begint" vooraf de beschikbare informatie gelezen, LPG topics afgestruind en instanties als het NKC benaderd over wat wel/niet mag. Als je hier aan begint kom je er dus achter dat er op papier veel niet mag of kan maar dat er in de praktijk geen haan naar kraait. Ik zal wat voorbeelden noemen: 1. Jurisch lijkt het ons duidelijk; een vaste gasinstallatie in de camper mag maar je mag geen LPG tanken bij een tankstation, alleen gas bij een echt gasvulstation. 2. NKC Verzekeringen heeft geen richtlijnen in haar algemene voorwaarden als het om vaste LPG installaties gaat. Zij verwijzen naar hun algemene info over gas. 3. Een groot lokaal inbouwstation verteld dat zij al decenia lang bijna niets anders doen dan vaste LPG installaties inbouwen in campers, totaal geen probleem. 4. De meeste tankstations worden bemand door personen die een vaste vulaansluiting van een camper niet kunnen onderschieden van een camper op LPG. 5. En wat betreft de G607 keuring; wij hebben nog nooit in Duitsland, of welk land dan ook, de vraag gekregen of wij een recente G607 keuringssticker hebben. 6. Camperstallingen willen losse gasflessen vaak verwijderd zien maar vaste installaties horen verzekeringstechnisch bij het voertuig dus die mogen er in blijven. Zo hebben wij de stoute schoenen aangedaan en de camper achter gelaten bij het grote lokale gasinbouwstation Wij namen dus ook een vaste LPG installatie. Het werden twee Duitse Alugas tanks van 11Kg, gekoppeld middels een T-stuk en drukregelaar. Alles met kunstof gecoate koperen leidingen aangesloten. Toen wij de camper na afloop op kwamen halen wees men naar het tankstation waar de installatie gelijk gevuld kon worden, wat wij iets zenuwachtig ook deden. Bij dit tankstation in het volledige zicht van de pompbediende de de nieuwe vaste LPG installatie volgetankt en na betalen wenste men ons een fijne campertrip. Hoe het ons verder zal vergaan met LPG tanken zal de tijd leren. Wel wil ik voor de goede orde t.z.t. nog een G607 keuring laten doen, dat dit sowies in orde is. Natuurlijk bewandelen ook wij nu de randen van de wet maar ergens wordt het zo veel gedaan door de vele camperaars en dat al jaren lang, dus ja dan wij ook. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 17 februari 2022 Share Geplaatst: 17 februari 2022 Je bent ten alle tijden in overtreding, LPG tanken mag allen als dit voor de voortstuwing van het voertuig is, dat de pakkans klein is is wat anders. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 17 februari 2022 Share Geplaatst: 17 februari 2022 Op 14-2-2022 om 17:37, Freek S zei: Alle brandstof systemen in een camper vallen onder de APK keuring. Dus ook gas en damp-tanken voor koken en verwarmen. Hoe het veel in de praktijk gaat is een andere zaak. Keur je bij een bedrijf die veel camper keurt gaat het anders als bij een keuringstation die uitsluiten personen auto's keurt. Bij het onderhoud wordt soms wel en meestal niet het campergedeelte onderhouden. Dit hangt ook af van het soort bedrijf. https://camperpunt.nl/apk-keuring-en-gasflessen/ Freek, sorry, maar dat klopt niet. Als de gasinstallatie in de camper niet voor de voortstuwing wordt gebruikt, valt ie buiten de APK-keuring. De APK is een veiligheidskeuring van het voertuiggedeelte, check de regels en de RDW er maar op. Vroeger bestond er wel een aparte verplichte keuring voor de LPG-installatie als die voor de voortstuwing van het voertuig gebruikt werd, maar die is inmiddels vrijwel ontmanteld en dan blijft het (in dit specifieke geval als je op LPG rijdt!) aan de zorgvuldigheid van de APK keurmeester om ook naar de gasinstallatie te kijken. En omdat we ook niet een (verplichte) G607-achtige gaskeuring voor het recreatiegedeelte in Nederland hebben, blijft het aan de nauwkeurigheid en het vakmanschap van de dealer afhangen of je met een veilige installatie rondrijdt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 17 februari 2022 Share Geplaatst: 17 februari 2022 Ik laat ook een LPG-set inbouwen in mijn te verwachten camper door de dealer. Deze word voorzien van truma duocontrol crashsensor, truma gasfilter voor duocotrol, buitenvulaansluiting, nivo meters, en beschikt over 80% vulbeveiliging. Ik woon vlakbij de Belgische grens dus ook geen probleem met tanken. Dus ook niet in overtreding. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 18 februari 2022 Share Geplaatst: 18 februari 2022 (aangepast) 11 uren geleden, Cor1961 zei: Ik laat ook een LPG-set inbouwen in mijn te verwachten camper door de dealer. Deze word voorzien van truma duocontrol crashsensor, truma gasfilter voor duocotrol, buitenvulaansluiting, nivo meters, en beschikt over 80% vulbeveiliging. Ik woon vlakbij de Belgische grens dus ook geen probleem met tanken. Dus ook niet in overtreding. Klopt Cor. Dat is het gekke van de NL regels, je mag wel een LPG installatie voor koken en verwarmen in de camper hebben, je mag die installatie zelfs ook gebruiken in NL, maar je mag niet (ook niet met een buiten-vul-aansluiting en de juiste flessen) de flessen zelf vullen bij een tankstation. Als we nou gewoon eens een verplichte 2 jaarlijkse G607 achtige gaskeuring voor recreatievoertuigen gingen invoeren en dan vullen van goedgekeurde installaties gingen toestaan, dan zijn we van deze schertsvertoning af. 18 februari 2022 aangepast door GeMa Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 18 februari 2022 Share Geplaatst: 18 februari 2022 17 uren geleden, Cor1961 zei: Ik laat ook een LPG-set inbouwen in mijn te verwachten camper door de dealer. Deze word voorzien van truma duocontrol crashsensor, truma gasfilter voor duocotrol, buitenvulaansluiting, nivo meters, en beschikt over 80% vulbeveiliging. Ik woon vlakbij de Belgische grens dus ook geen probleem met tanken. Dus ook niet in overtreding. Kun je wel goedkoper in België tanken en daar doen ze niet zo moeilijk als in Nederland. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 18 februari 2022 Share Geplaatst: 18 februari 2022 Op 17-2-2022 om 14:14, FJC48 zei: Je bent ten alle tijden in overtreding, LPG tanken mag allen als dit voor de voortstuwing van het voertuig is, dat de pakkans klein is is wat anders. Helemaal eens, elk bezoek aan het tankstation zal een risico zijn tussen gewoont LPG tanken of weggestuurd worden. Als je dit wilt voorkomen moet je naar een lokaal gasvulstation en kun je desgewenst gelijk 100% propaan tanken. Misschien ook handig als je naar koudere orden vertrekt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 18 februari 2022 Share Geplaatst: 18 februari 2022 8 uren geleden, GeMa zei: Klopt Cor. Dat is het gekke van de NL regels, je mag wel een LPG installatie voor koken en verwarmen in de camper hebben, je mag die installatie zelfs ook gebruiken in NL, maar je mag niet (ook niet met een buiten-vul-aansluiting en de juiste flessen) de flessen zelf vullen bij een tankstation. Als we nou gewoon eens een verplichte 2 jaarlijkse G607 achtige gaskeuring voor recreatievoertuigen gingen invoeren en dan vullen van goedgekeurde installaties gingen toestaan, dan zijn we van deze schertsvertoning af. Ik denk dat het met zoals meer zaken in Nederland is; dat het een te klein probleem is om hier de regels voor te maken. En de instanties die zich hier collectief hard voor moeten maken die zijn druk met reclame- en lidmaatschapsinkomsten.... 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 19 februari 2022 Share Geplaatst: 19 februari 2022 Op 18-2-2022 om 09:00, GeMa zei: Klopt Cor. Dat is het gekke van de NL regels, je mag wel een LPG installatie voor koken en verwarmen in de camper hebben, je mag die installatie zelfs ook gebruiken in NL, maar je mag niet (ook niet met een buiten-vul-aansluiting en de juiste flessen) de flessen zelf vullen bij een tankstation. Als we nou gewoon eens een verplichte 2 jaarlijkse G607 achtige gaskeuring voor recreatievoertuigen gingen invoeren en dan vullen van goedgekeurde installaties gingen toestaan, dan zijn we van deze schertsvertoning af. Helemaal mee eens, en die paar euro voor een keuring is ook voor je eigen veiligheid. Ben toch al van plan om de gasinstallatie jaarlijks te laten nakijken tegelijk met vocht meting, onderhoud en inspectie van de camper. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 19 februari 2022 Share Geplaatst: 19 februari 2022 Kabe Ik heb toch maar een afspraak gemaakt met onze dealer voor onderhoud aan de Camper en gelijktijdig installeren van een Aluminium gasdamptank met een vulnippel buiten onder de zijpanelen van de Camper zodat er geen gaten in de wand komen en alle benodigde producten die erbij horen om vele maanden te kunnen reizen door zuid Europa. Want dat is de doelstelling van een LPG fles, het gemak en niet hoeven zeulen met buitenlandse gasflessen. Als we bijvoorbeeld 2 maanden buitenland en dan weer terug naar Nederland zouden reizen, dus korte periodes Buitenland dan zou ik zeker geen LPG fles kopen maar gewoon met twee grote Benegas flessen blijven prutten want dat gaat perfect. Dus ff los van alle berichten die voorbij komen over wat wel of niet mag en wet of geen wet, het is gewoon voor het gemak maar het kost een flinke duit, ik ben bijna 1000 euro kwijt voor dat “gemak”. Die onkosten verdien zoals eerder vermeld nooit meer terug, maar we Camperen toch voor ons plezier, gemak en genieten Veel plezier iedereen en blijf tussen de lijntjes rijden groet Kabe Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 20 februari 2022 Share Geplaatst: 20 februari 2022 Kabe, laat je dan 1 aluminium fles van 11kg in bouwen of een grote LPG tank. Aan de prijs te zien zullen het wel 2 flessen of een grote tank zijn. Wij hebben in oktober, november en half december iets minder dan 1 aluminium fles LPG verbruikt in Spanje en Portugal. Daar heb je weinig de kachel aan. Je kunt natuurlijk altijd LPG tanken als je langs een pomp komt. Daarom zou een fles genoeg zijn. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 20 februari 2022 Share Geplaatst: 20 februari 2022 Dag Trailerad ik krijg1 fles van 27 liter en ik houdt 1 grote Benegas fles. vriendelijke groet Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 20 februari 2022 Share Geplaatst: 20 februari 2022 Daar ga je het makkelijk 2 maanden mee volhouden. Niet op wintersport als de kachel veel brand. Goeie keuze. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 20 februari 2022 Share Geplaatst: 20 februari 2022 Min advies is gewoon twee flessen inbouwen het kost wel meer , maar da is het wel af . Trailrad , met een fles voldoende kunnen zijn vind ik een verkeert advies , ik heb zelf twee 11 kg flessen aan elkaar gekoppeld met een origineel T stuk en buitenvulling op beide flessen . Mijn advies is twee , en waarom ik stond in Calpe ( in het voorjaar 25 gr ) , en mijn koelkast 230 v element raakte tuk , en ging ik over op gas en kon ca 5 weken staan omdat ik twee flessen hebt , en na die 5 weken begonnen we toch aan de terug reis , en reden naar Peniscola , daar kan je aan de N 340 gas en diesel tanken , teven nog een aantal dagen op Lavolta gestaan en toe terug naar NL . Al had ik een fles gehad had ik maar c.a 2/3 weken volgehouden en zou dan naar Benidorm gas moeten tanken en weer terug , en dan maar de vraag of je daar ook wel gas willen tanken , wand mijn zwager kreeg het daar niet , en moest een Spaanse fles kopen met regelaar , terwijl hij LPG flessen heeft met binnen vulling . Conclusie gewoon Twee flessen beter mee verlegen als om verlegen dit is mijn ervaring Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 20 februari 2022 Share Geplaatst: 20 februari 2022 Ik neem ook 2 flessen lpg zodat de koelkast ook op gas kan werken. Hou ik meer elektra over om vrij te staan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 20 februari 2022 Share Geplaatst: 20 februari 2022 Wij zijn ruim 2 maanden naar Spanje en Portugal geweest en hebben iets meer dan een halve fles gebruikt. En we hebben nergens naar gekeken of bezuinigd. En hij neemt ook nog een grote Benegas fles mee. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eric-jan Geplaatst: 15 maart 2022 Share Geplaatst: 15 maart 2022 Verleden jaar ivm gewicht 1 lpg aluminium 80% vulling gekocht ter vervanging van 2grote stalen flessen Wel heb ik een buitenvuller er bij met een rvs plaatje gemonteerd Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 15 maart 2022 Share Geplaatst: 15 maart 2022 Hallo Eric-jan je hebt de vulnippel aan de achterkant van de Camper geplaatst, is dat handig? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rob en Corrie Geplaatst: 30 oktober 2022 Share Geplaatst: 30 oktober 2022 De vraag van de journalist was , welke ervaringen zijn er met lpg installaties, dan kon hij er over schrijven in het clubblad. We zijn nu bijna 2 jaar verder, maar ik heb er nog niets van gelezen. Misschien over het hoofd gezien? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 31 oktober 2022 Share Geplaatst: 31 oktober 2022 Op 17-2-2022 om 14:14, FJC48 zei: Je bent ten alle tijden in overtreding, LPG tanken mag allen als dit voor de voortstuwing van het voertuig is, dat de pakkans klein is is wat anders. Je bent NIET ten alle tijden in overtreding, alleen tijdens het tanken in Nederland en een paar andere landen in Europa. Rijden met een (volle) LPG installatie is niet verboden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 31 oktober 2022 Share Geplaatst: 31 oktober 2022 Inderdaad, je mag niet tanken in Nederland, maar wel lpg hebben en gebruiken. Als het systeem is voorzien van een crashsensor mag je ook het gas gebruiken tijdens rijden. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HSA1963 Geplaatst: 8 januari 2023 Share Geplaatst: 8 januari 2023 Met LPG is het zelfde als met wiet. Je mag voor eigen gebruik hebben alleen de dealer mag het niet aan jou verkopen Dus daar hebben we het probleem tanken mag officieel niet alleen is er geen controle dus kan er gewoon getankt worden. Een enkeling zal hier of daar bezwaar maken maar er zijn voldoende dealers/tankstations dus zo lang duurt je probleem niet. Wij gaan ook over op LPG en tijdens de Bovag camper keuring wordt de gasinstallatie ook afgeperst dus voor zover de veiligheid. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 9 januari 2023 Share Geplaatst: 9 januari 2023 Tegenover wetgeving staat handhaving en dat is hier het missende deel waardoor tankstations niet snel een boete zullen krijgen wanneer een camper daar zijn LPG inneemt. Daarnaast zijn de medewerkers van een tankstation meestal geen goed opgeleidde en technische personen waardoor het verschil tussen LPG voor de auto of voor de kachel van de camper niet snel opgemerkt zal worden. Als Nederland, of beter heel de EU, zou kiezen voor een verplichte periodieke G607 gaskeur op alle campers met een LPG installatie dan zou het verbod op tanken bij een tankstation ook kunnen vervallen. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 9 januari 2023 Share Geplaatst: 9 januari 2023 (aangepast) Ik begrijp GeMa volledig. Ik heb zelf 2 lpg tanks met duocontrol en buiten vulling. Ik vraag bij tankstation altijd van te voren of ik lpg mag tanken en vermeld daarbij dat ik buiten vulling heb met bajonet koppeling. Ben tot nu toe nog niet geweigerd. Overweeg wel de optie van GeMa om het voortaan bij een professioneel gasvulstation te doen. Heb eigenlijk ook liever propaan dan lpg. De apparaten zouden het ook beter op propaan doen dan op lpg. Maar daar is discussie over. 9 januari 2023 aangepast door van der Honing Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 9 januari 2023 Share Geplaatst: 9 januari 2023 1 uur geleden, van der Honing zei: Heb eigenlijk ook liever propaan dan lpg. De apparaten zouden het ook beter op propaan doen dan op lpg. Maar daar is discussie over. Daar heb je gelijk in. Bij ons brand het Cadac kookstel harder op propaan dan op de buitenaansluiting van de camper (lpg). Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.