Ga naar inhoud

Bedieningspaneel Adria compact


BenHof

Recommended Posts

Onze Adria compact is van 2022, voor het eerst zie ik een symbool branden op het display boven de deur.

Het brandt alleen als de motor loopt.

Wie weet wat dit betekent, in de handleiding kan ik niets vinden.

Stuur een foto mee. Het gaat om het rode symbool naast de aux.

B. Hof

PXL_20240808_104038932.MP.jpg

PXL_20240808_113903038.MP.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

S1 is het Scheidingsrelais. Dit is nu niet actief waardoor beide accu's verbonden zijn en samen laden en leveren. Bij een Euro-6 motor kan dit problemen geven. Want zodra de startaccu vol is, schakelt de dynamo de stroomlevering in die richting uit en zo wordt dus ook de 2e accu niet meer geladen, maar leeg gezogen.

Link naar reactie
Share on other sites

Wij zijn onderweg in Duitsland, al een dag of 5 heb ik electrische storing, als mijn huishoudaccu vol is werkt alles goed maar moet wel mijn victron lader/omvormer aan staat. Zet ik die uit gaat verlichting koelkast aan en uit.

Ook de zonnepanelen laden niet goed.

In de app geeft hij aan dat hij op druppellading staat. De accuspanning ia al zeer laag geweest. Normaal  stekkeren we weinig. maar nu laad ik regelmatig met walstroom. Stuur een foto mee. Eind van de week zijn we thuis. Afspraak met monteur al gemaakt.Screenshot_20240811-093237.thumb.png.9eae066b4bc642e86673706756fd248a.png

Link naar reactie
Share on other sites

Beetje ander onderwerp dan het Adria bedienpaneel dus misschien had je hier een apart onderwerp voor mogen aanmaken.
 

Klinkt alsof de 230V uitgang van de Multiplus ook op de koelkast en het EBL zijn aangesloten en dat moet je niet willen, die moeten direct op de walstroom.
Als de koelkast geen 230V krijgt zal deze op gas overschakelen en het EBL werkt zonder 230V door op de huishoudaccu.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik ben nieuw op dit forum, en heb dit nog nooit gedaan. Het teken op het bedieningspaneel was mijn eerste vraag.

Maar nu over jouw reactie, de multiplus is zo aangesloten dat als hij aanstaat zijn alle stopcontacten van stroom voorzien, koelkast is een compressor koelkast. Na het plaatsen van de multiplus heb ik geen uitleg gekregen over het gebruik ervan. Ik heb zelf nog een stekker ergens in gedrukt. Had misschien niet gemoeten. Daar heb ik nog een foto van. Kom daar op terug.

Link naar reactie
Share on other sites

Met een compressorkoelkast zal je een 12V model bedoelen en die moet dan permanent op de 12V van de huishoudaccu zitten.

Als de lader/omvormer (Multiplus) met walstroom aan moet blijven om de koelkast en de verlichting te laten werken dan lijkt het er op dat de accu niet goed meer is, of iets mist. Want zodra de Multiplus uitgezet wordt en dus de laadspanning wegvalt dan moet de accu de 12V hoog houden. Die lijkt nu in te zakken of zelfs compleet weg te vallen.

Als volgens de Victron app de accu vol is dan moet je eens direct op de accupolen meten met een multimeter, wat je voor voltage meet. Met de Mulitplus nog aan.

Zet daarna de Multiplus en het bedienpaneel van de EBL uit, haal de klemmen van de accupolen los en meet nog eens wat je dan voor voltage meet.

Met de Multiplus aangesloten zou je rond de 14 volt moeten meten en de volgeladen accu compleet losgekoppeld zou rond de 13 volt moeten zitten. Zit de volgeladen accu afgekoppeld rond de 11 volt of lager dan is er meer aan de hand.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik hoop dat je niet gelijk hebt, wat ik wel zie dat de zonnepanelen geen opbrengst hebben. De app geeft de laatste dagen steeds een opbrengst van rond de 100 Wh, normaal zou dat wel rond de 700 Wh zijn. De accu is een Lithium van 200 A. 

Screenshot_20240813-145238.thumb.png.48d076847b6575a6751acb3c48b3e2bd.png

Link naar reactie
Share on other sites

De stekker van het EBL is er compleet uitgehaald door de installateur, mogelijk omdat ze hierdoor de interne acculader in het EBL uit willen schakelen.

 

Als de Multiplus met walstroom aangesloten op laden/omvormen staat zal deze ook de accu bijladen waardoor er een iets hogere spanning van ca. 14V op de accupolen zal komen te staan. Hierdoor kan de MPPT denken dat de accu al (bijna)vol is en vervolgens minder- of niet meer zal opwekken en opladen.

Als je met zon op de panelen de Multiplus op "alleen omvormen", of helemaal uit zet, gaat de MPPT dan wel meer leveren?

Op welke accu-instellingen staat de Multiplus en de MPPT Smart lader? Normaal gesproken moet de installateur beiden dezelfde accu-instelling voor het opladen ingeven. (De Multiplus kun je niet uitlezen met Bluetooth, hiervoor heb je een Victron MK-3 USB dongle en PC/laptop nodig , of een Cerbo GX.)

 

 

 

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Goedenavond,

Ben woensdag bij een camper service bedrijf geweest. Na even zoeken werd de boosdoener gevonden. De schakelaar aan de bijrijdersstoel om de camper stroom vrij temaken was kapot en maakte wisselend contact.

Na een nieuwe schakelaar en alle instellingen gecontroleerd hebbende ging ik weer blij naar huis. De stekker die ik geplaatst had moest eruit.

Nu zijn we een dagje onderweg om alles te proberen. Hopelijk blijft alles goed. Het rode symbool op het bedieningspaneel is alleen dat beide accu's worden geladen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid