Ga naar inhoud

Nieuw navigatiesysteem


Recommended Posts

Beste mensen, wie kan advies geven over een nieuw aan te schaffen radio navigatiesysteem.

Thans hebben we een Xzent F270 prima toestel echter waar ik tegen aanloop is dat het kiezen van een DAB station veel te lastig gaat doordat je in het buitenland een andere mappenstructuur moet kiezen, tevens mis ik apple carplay op dit toestel, als er een inkomend telefoongesprek is geweest slaat het toestel ook gelijk vast(nieuwste software zit erop).

Wie weet een goed alternatief ?

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, het is maar net wat je zoekt.

 

Neem een dat je een Fiat Ducato basis hebt (of kloon).

 

Wil je een goedkope Chinese kloon, dan is Berg ( https://bergproducts.nl/product-category/navigatie-systemen/fiat-ducato-radio/ ) misschien iets. De NL leverancier doet voorkomen alsof het een NL product is en gelieerd aan NKC/CamperContact, maar het is gewoon een Chinese kloon, aangepast aan de NL en D markt. Niks mis mee, maar alle waar voor z'n geld.

Een ander alternatief is Dynavin ( https://www.dynavin.de/produkte/caravan-nutzfahrzeuge/navigationsgeraete-caravan/fiat/ ) een Duits product. Weet niet zeker of het ook (volledig) in Duitsland wordt gebouwd, maar ontwerp en software is in ieder geval wel volledig Duits.

Dan natuurlijk nog Zenec, vaak in Fiat standaard aanwezig.

Tenslotte de A-merken, zoals Pioneer e.d.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Dynavin Duitsland is ook volledig Chinees. Als je de radio voor het eerst opstart, komt logo tevoorschijn met opdruk dat het hier handelt om een volledig Duits product, totdat hij de eerste keer vast loopt (en dat gebeurt met regelmaat) en dan komen de foutmeldingen allemaal in het CHINEES, raar hoe kan dit????  Het is gewoon Chinees en meer niet, dat Duits logo doet daar niet veel aan. In Duitsland is degene die inbouwt een Duiterer, die van Turkse komaf is en goed Duits spreekt. Hij heeft daar een hele dag nodig gehad om de navigatie en 4 camera's (1 frontcamera, een dubbelzicht achteruit tijdcamera en twee zijcamera's ) maar de rest van het kantoor waren gewoon Chinezen, waarvan er maar 2 redelijk Duits spraken. Had eerst in NL de Dynavin besteld, maar zag na de levering van de koerier op internet net te veel negatieve recensies over de werkwijze van de eigenaren van het bedrijf. Ik heb me dus bedacht na een dag en gebeld voor een retourzending. Vanwege de slechte verhalen over dit bedrijf in Spijkenisse ben ik maar voor de zekerheid het apparaat zelf gaan terug brengen in Spijkenisse en heb een ontvangstbewijs gevraagd. Meteen mijn geld terug zat er niet bij, steeds smoezen dat ze wel de terugbetaal opdracht gegeven hadden. Pas nadat ik de organisatie achter PAY.NL hierover geïnformeerd had, kreeg ik mijn geld na ettelijke weken terug. . Daarna heb ik bij de Duitse importeur maar aangeklopt omdat ik ook zijcamera's wilde met een opvouwbaar klapscherm als monitor boven op het dashboard van hetzelfde merk. De zijcamera's met monitor werken prima , maar de Dynavin navigatie / radio is wel een groot drama. Heel erg langzaam reageren, je bent bijna halverwege voordat hij de route gevonden heeft. De bijgekochte navigatie software voldoet slecht, vooral ook niet als je de campergegevens ingeklopt hebt. Voordat je er erg in hebt, rijd je over super smalle wegens met tegenliggers, die telkens moeten stoppen om je te laten passeren. Ik krijg de neiging te zeggen, blijf van alle Chinese navigatie systemen ver af, het is niet altijd goedkoper maar wel altijd veel slechter. Verder is het beeld van het navigatie monitordeel bij camerabeeld van slechte kwaliteit. Voorlopig maak ik maar gebruik van Google Maps via Apple CAR PLAY, ofschoon ik het systeem hier niet voor gekocht heb totdat ik maar weer een Kenwood of zo iets ga aanschaffen, waar ik wel vertrouwen in heb.

aangepast door Jos Smeets
Link naar reactie
Share on other sites

Smaken verschillen en je kunt ook altijd pech hebben. Ik heb een (duur) Pioneer systeem (AVIC EVO 01 in camper versie) met bijbehorend head up display. Die laatste is al 2x defect geweest, het systeem zelf loopt regelmatig vast en zoeken naar een camping (zouden er in deze versie extra in moeten zitten als POI-verzameling) is een drama. Uiteraard Pioneer ingeschakeld, maar de ondersteuning is waardeloos, al helemaal als jouw garantìe is afgelopen. Dus tja, wat nu.......? Iemand echt positieve ervaringen?

Link naar reactie
Share on other sites

Alpine Ducato navigatie radio’s zijn niet de goedkoopste maar wel degelijke Japanse kwaliteit onder deels Duitse regie.

Bij ARS24 in Duitsland hebben ze meestal betere prijzen en sowieso goedkoper dan in Nederland.

De navigatiesoftware is van iGo inclusief opgave voertuigmaten en geïntegreerde P4N, of je gebruikt Android/Carplay.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Garmin 1095 is ook nog een optie? ik begreep dat de connectiviteitsissues voor het opladen van een route vanaf telefoon (stel je hebt adres van een camperplaats gezocht op telefoon) via Garmin Drive naar de Garmin 1095 inmiddels ook zijn opgelost.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid