Ga naar inhoud

Hoe laad ik een fietsaccu mbv de huishoudaccu?


Harry Oerlemans
Go to solution Solved by Harry Oerlemans,

Recommended Posts

Ik heb n fietsaccu die ik wil laden mbv de huishoudaccu van mijn camper. Nu gebruik ik een omvormer van 12V naar 220V, waar de omvormer van de fietsaccu weer op is aangesloten. De output van de omvormer voor de fietsaccu is 42V/2.0A. Ik denk dat het omslachtig is om eerst van 12V naar 220V te gaan en dan weer terug te brengen naar 42V. Ik ben op zoek naar een andere oplossing. Heb jij die voor mij?? Reageer dan aub op mijn post...

Link naar reactie
Share on other sites

Meerdere merken hebben kant en klare 12V laders in hun assortiment

 

https://www.lacros.nl/nl/12v-fietsaccu-lader-trotter.html

https://www.fietsaccuwinkel.nl/universele-li-ion-36v-acculader-voor-sigarettenaanstekker-12v-met-magnetische-rosenberger-aansluiting

https://www.stchargers.eu/e-bike-opladers/12-volt/

 

 

Even kijken welke stekker je nodig hebt.

 

En inderdaad, de omvormer conversie bespaar je. Je rendement zal dan een stuk hoger zijn, want omvormer is 85% ofzo, en acculader is 90%, dus netto kom je snel op maar 75%.

 

Met 12V -> 42V kun je een veel hogere efficientie halen (95% bij benadering)

 

Blijft wel dat zo'n fietsaccu een stevige accu vereist. Een compleet lege 525Wh fietsaccu (gemiddelde capaciteit) vraagt dus snel 45Ah uit een 12V accu. 

 

Met een enkele kleine loodaccu heb je die dus in 1x leeg (als je dat al haalt - als de accu ouder is is het minder)

 

Voor 2 fietsaccu's en een beetje gemiddeld fietsen (accu half leeg of net iets meer) moet je snel 50-60Ah NETTO accucapaciteit hebben. En dan hebben we het nog niet over de andere verbruikers.

 

Bottomline: Minimaal 100Ah lithium (of 2x95Ah) en dat is echt het minimum, liever meer.  Heb je dat niet, dan alleen opladen tijdens het rijden, anders zit je zo met een lege accu

Link naar reactie
Share on other sites

Heb je geen zonnepanelen? Die laden in mijn geval de fietsaccu met 4A lader meestal zonder dat de accu daar aan te pas komt. Zodra de zon wat afneemt moet de accu bijspringen maar dat is minimaal.

De linkjes van DJSmiley zijn laders van 2A, bij die gemiddelde 525Wh accu is dat bar weinig. Mijn 400Wh Bosch accu wordt origineel met een 4A lader geleverd.

 

Dan de praktijk, in de 7 jaar dat ik elektrisch rijd, mijn vrouw al 9 jaar, is het mij nog maar één keer overkomen dat mijn accu leeg was. Met mijn destijds 95 Ah AGM en 220Wp aan panelen heb ik met het laden van de fietsen via de omvormer met de originele laders geen problemen ondervonden.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb 1 zonnepaneel. De fietsaccu vraagt om 2A. Ik heb gemerkt dat de huishoudaccu, ook als de zon schijnt, snel in de gevarenzone dreigt te komen. Laden tijdens het rijden is dan de beste optie en wellicht kom ik een betere omvormer tegen, die van 12V rechtstreeks 42V maakt. De linkjes van DJSmiley zijn helpend. Bedankt voor jou reactie.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid