Ga naar inhoud

Tol C1 camper emissie klasse 2 1998


Recommended Posts

Wij gaan op vakantie naar Spanje en hebben een camper met emissieklasse 2 uit 1998.

De camper is zwaarder dan 3500 kg. Wat is er nodig voor de tolwegen?

Wij zagen dat er een tolkastje is voor bip en go, maar dit is tot 3500 kg. Wat is het alternatief voor meer dan 3500 kg. 

Welke vignetten zijn er nodig? en een milieusticker. 

 

Ik hoor het graag. Gr. Jody

Link naar reactie
Share on other sites

Als je door Frankrijk over de tolwegen richting Spanje rijdt dan kom je mogelijk door Lyon en heb je een Franse milieusticker nodig.

Via de ANWB website kun je per land zien wat je nodig hebt en ook daar bestellen. Sticker is meestal met 3-5 werkdagen binnen.

Ik zou via de ANWB ook gelijk de Duitse milieusticker bestellen, dan ben je min of meer wel compleet voor west Europa.

Koop ook een set “Angeles Mortes” stickers, of magneetplaten voor op de camper, want dat is met +3500kg verplicht in Frankrijk.

 

Voor +3500kg campers kun je een tolkastje van Maut1 aanschaffen, die zijn voor Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Oostenrijk.

Als je een camper met 2 assen hebt en het dak is 3 meter of lager, dan werkt een <3500kg tolkastje bij de Franse Peages ook.

Officieel mag dit niet maar de Franse Peages wegen niet dus er zijn redelijk wat +3500kg camperaars die met dit tolkastje rijden.

In Spanje zijn er volgens mij nauwelijks nog tolwegen en in Portugal en Italië maakt het type tolkast niet uit, die scannen je kenteken.

Op basis van je kenteken gegevens wordt je aangeslagen op het tolbedrag, dus als je +3500kg weegt kan dit iets meer tol worden.


Als je alleen Frankrijk hebt v.w.b. de tol kun je ook nog overwegen om gewoon bij de Peages te betalen met creditcard of pinpas.

Als je de poort inrijdt dan geeft het beeldscherm automatisch aan in welke klasse je valt en dit is met <3m hoogte vaak <3500kg.

Zet je de navigatie op “tolwegen vermijden” dan ben je wat langer onderweg maar bespaar je redelijk wat tol en je ziet ook meer.

 

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Magic Ed. zei:

Zolang de camper niet hoger is dan 3.0 meter (+10% marge wegens opbouw units) valt deze bij de automatische poortjes in klasse 2. Ze wegen namelijk niet. Je kunt dan het beste een Top Europ Badge online kopen/bestellen bij Fulli in Frankrijk. Dat is de beste en goedkoopste tolprovider.
Voor Frankrijk heb je een milieusticker nodig die je hier voordelig kunt kopen: https://www.france.fr/nl/artikel/milieuzones-frankrijk-ecovignet-critair/. Vanaf 1-7-2024 is deze ook verplicht bij rijden door Lyon.
 

Quote

Een Liber-t badge gebruiken voor een cat. 2 voertuig in een rijstrook bestemd voor cat. 1 (met een hoogtebeperking) of voor een cat. 3 of 4 voertuig is niet toegestaan en wordt als fraude beschouwd.

Dit staat in de AV van B&G, je zet iemand aan tot het plegen van fraude!

Link naar reactie
Share on other sites

28 minuten geleden, Magic Ed. zei:


Helemaal geen fraude. Ik rijd met de badge gewoon naar het poortje en daar word ik ingedeeld in klasse 2. Ik kan het niet helpen dat zij niet kunnen wegen.
 

Als je een beperkt geweten hebt kan je het zo goed praten.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Magic Ed. zei:


Helemaal geen fraude. Ik rijd met de badge gewoon naar het poortje en daar word ik ingedeeld in klasse 2. Ik kan het niet helpen dat zij niet kunnen wegen.
 

Op het moment dat je dat ding wil aanschaffen moet je een aantal stappen ondergaan. Zodra jij, akkoord gaat met hun bepalingen die in de AV staan, hoor je te weten dat je fout zit, dat heeft niets met wegen te maken.

 

 

Dat jij zo in de film zit verbaasd mij niets.

Link naar reactie
Share on other sites

Een veelgehoorde situatie is dat camperaars al met een tolbage reden, de camper vervolgens lieten omkeuren naar +3500kg en zonder nadenken weer de weg opgingen, ook richting de peages in Frankrijk. Vervolgens gaan de tolpoortjes gewoon keurig open en komt misschien later pas het besef, of dit nog wel mag...

Een andere situatie is dat camperaars wisten dat ze +3500kg waren, bij een tolpoortje gingen staan om voor klasse 3 te betalen en merkte dat de slagboom al open ging, omdat het tolkastje voor klasse 2 nog op de voorruit zit. Vervolgens het internet afspeuren en er achter komen dat dit klopt en op deze manier veel meer +3500kg camperaars fluitend de slagbomen passeren en het risico op controle onbekend is. Dus dan doen wij dit ook maar toch..? De tol is immers al duur genoeg.

 

Omdat de peages in Franrijk commercieel bezit zijn en dus niet door de overheid gecontroleerd worden, is het net als rijden door rood licht: als niemand het ziet dan mag het. Misschien dat er ergens wel een kans bestaat dat de peage bedrijven (rond de zomervakanties) i.s.m. de politie toch controles op gewicht/kenteken doen en dan zijn de campers die rondom in de "Angles Morts" stickers zitten er makkelijk tussenuit te halen. Zonder deze manier van frauderen goed te praten zal de kans kleiner zijn dan de kans dat dat je in een fuik rijdt waar ze het campergewicht wegen. Wat met Angles Morts stickers op de camper dan missschien niet uitmaakt.

In ieder geval heb ik op het internet nog geen verhalen of berichten gevonden die ook maar ergens doen vermoeden dat de peages wel eens op gewicht controleren.

 

Resumerend: met +3500kg en een Klasse 2 tolbadge rijden mag niet en daarvoor heb je getekend bij het in ontvangsnemen van de tolbagde. Doe dit je dit toch neem je ook het risico op een bekeuring. Wil je en niet te veel betalen en met meer gewicht door Frankrijk: vermijd de tolwegen maar let dan wel extra op je snelheid want buiten de tolwegen ze staan overal en +1km/u te hard is te hard. Extra controles op het zomerverkeer en volgens boze tongen vooral op de buitenlandse kentekens.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Zoals met meer zaken zal de pleger vooraf inschatten wat zijn risico's zijn. Als men in Nederland bij alle verkeerslichten een flitspaal zet welke €2.000,00 voor doorrijden bij rood licht berekend, dan staat iedereen 5 meter voor de witte streep stil. Als men ooit besloten heeft om de peages onbemand te maken en de beperkte techniek zijn werk laat doen, dan pakken hele volksstammen hier hun voordeel. Tot het moment dat de eerste berichten op internet rouleren dat er ineens gecontroleerd werd en flinke boetes worden uitgeschreven, dan zullen hele volksstammen de tolbadge gaan omruilen voor een juist model.

 

Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom de bedrijven achter de tolwegen hun controlesysteem niet moderniseren zodat voertuigen wel beter gecontroleerd worden. Immers wordt er door deze bedrijven ook flink geinvesteerd in tolpoort-loze tolwegen, wegen waarvan je soms nniet eens weet dat je tol betaald, totdat het tolkastje een piep geeft. Misschien komt er al voldoende tolgeld binnen dat men het (voorlopig) niet nodig vind om voor het kleine groepje voertuigen wat (bewust) in een verkeerde klasse zit, een extra investering te doen zodat dit niet meer mogelijk is.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

De Franse milieusticker is vanuit overheidswege verplicht voor elk voertuig wat zich in bepaalde emissiezones van Frankrijk bevind. Om te bepalen in welke klasse een bepaald voertuig valt dien je een kopie van het bijbehorende kenteken mee te sturen, zodat de betreffende overheidsdienst dit kan controleren c.q. vaststellen.

 

De tolbadge is voor het openen van de peages ofwel voor de tolwegen en die zijn in Frankrijk eigendom van commerciële bedrijven. Hierin speelt de Franse overheid 

geen enkele rol. Commerciële bedrijven hebben geen toegang tot kentekengegevens en mogen deze klaarblijkelijk ook niet opvragen en/of gebruiken.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Of dat in Frankrijk niet mag weet ik niet, maar ze hoeven nergens ergens toegang te hebben, alleen voor verificatie wat op F.1 en F.2 staat is voldoende. Dan pikken ze de frauderende gevallen er zo uit. Als ze dan ook gelijk op kenteken scannen is dat nog een extra controle slag.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 16-7-2024 om 17:14, CaradoT135 zei:

Ik begrijp dat ook niet, als je de Franse milieusticker besteld moet je een kopie van je kentekenbewijs uploaden, als ze dit ook met de tolbadge zouden doen is daarmee de kans om fraude te plegen ook al een stuk lastiger.


Die Milieusticker is/komt van de overheid. De tolwegen zijn privaat. Die mogen geen documenten vragen. Wet op de ..... je weet wel.
 

 

 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

Op 14-7-2024 om 11:05, Camper-T zei:

Italië maakt het type tolkast niet uit, die scannen je kenteken.

Op basis van je kenteken gegevens wordt je aangeslagen op het tolbedrag, dus als je +3500kg weegt kan dit iets meer tol worden.

 

 

Ik wil dit toch even nuanceren: in Italie maakt het gewicht niets uit, in Italie word je aangeslagen op het aantal assen en de hoogte van het voertuig.

 

https://www.autostrade.it/en/il-pedaggio/le-classi-di-pedaggio

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, CaradoT135 zei:

Je mag van mij van alles bedenken, de koppeling badge en persoonsgegevens is er al, inclusief de bankgegevens en thuisadres. 

Dit heeft een hoog "Als - Dan" gehalte maar is in theortie inderdaad mogelijk. Zouden de peages nieuwe controles gaan doen waarbij de politie meehelpt door kentekens te scannen dan vallen de nodige voertuigen/campers met te hoog gewicht automatisch door de mand. En als men het wil, ook met terugwerkende kracht van jaren, want elke tolbadge heeft een historie die bewaard wordt en je zelf ook online kunt raadplegen. Als je op basis hiervan naheffingen/boetes krijgt kunnen die dus flink oplopen.

Maar goed, het is dus een "Als - Dan" verhaal, vooralsnog geen realiteit en ik verwacht dat als dit wel zou gaan gebeuren, dit vooraf al snel in de nodige media zal komen. Zaken als aankondigingen van extra gewichtscontroles, verplichte alcoholtesters (wie heeft ze eigenlijk nog..?), of Angles Morts stickers nemen de kranten vrij snel over.

 

En omdat de Franse peages niet op kenteken controleren is het ook mogelijk om met een tolbadge te rijden die op een ander kenteken staat. Dit is ons al eens gebeurd. Wij kwamen hier na een week pas achter dus snel aangepast maar eigenlijk was er dus vrij weinig aan de hand, omdat de controles hierop ontbreken.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Verwerkte gegevens:

Bij binnenkomst in het netwerk: Een foto van de kentekenplaat, het kenteken (geanonimiseerd), het land van registratie, elementen met betrekking tot de toltransactie. Bij het verlaten van het netwerk: Een foto van de nummerplaat, de video van de passage van het voertuig, de nummerplaat, het land van registratie, de elementen met betrekking tot de toltransactie.

 

https://www.fulli.com/nl/bescherming-persoonsgegevens

Link naar reactie
Share on other sites

Lijkt me normaal, anders kun je de passerende klanten niet registreren. Met deze informatie wordt de tol en de gebruikskosten van de toldbadge geregeld via automatische incasso. Bij menig parkeergarage wordt mijn kenteken ook opgeslagen voor verwerking en voor het automatisch uitrijden na betalen.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Magic Ed. zei:


De tolwegen zijn privaat. Die mogen geen documenten vragen. Wet op de ..... je weet wel.
 

 

Ik weet niet naar welke wet jij verwijst.

 

Quote

 

I. Abonnement op een elektronisch tolheffingssysteem, online beheer van de rekening en badge door de klant

De volgende gegevens worden verzameld aan de hand van door de klant ingevulde formulieren en bijgevoegde documenten: Identiteitsgegevens en geboortedatum van de abonnee, gegevens met betrekking tot reizen om het bedrag van de gemaakte reis vast te stellen (tijdstempel en in- en uitstapstations van het netwerk), gegevens en kenmerken van het voertuig (gekoppeld aan bepaalde abonnementscontracten) en bankgegevens die de facturering mogelijk maken.

 

 

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Camper-T zei:

Dit heeft een hoog "Als - Dan" gehalte maar is in theortie inderdaad mogelijk.

6 uren geleden, Camper-T zei:

Lijkt me normaal, anders kun je de passerende klanten niet registreren. Met deze informatie wordt de tol en de gebruikskosten van de toldbadge geregeld via automatische incasso. Bij menig parkeergarage wordt mijn kenteken ook opgeslagen voor verwerking en voor het automatisch uitrijden na betalen.

 

 

Quote

En omdat de Franse peages niet op kenteken controleren is het ook mogelijk om met een tolbadge te rijden die op een ander kenteken staat. Dit is ons al eens gebeurd. Wij kwamen hier na een week pas achter dus snel aangepast maar eigenlijk was er dus vrij weinig aan de hand, omdat de controles hierop ontbreken.

Wat bedoel je nu? Eerst schrijf je dat Franse peages niet op kenteken controleren en nog geen bericht later is het normaal en haal je parkeergarages aan.

 

Ik haal een stuk tekst van de site van fulli en laat een link zien waar dat hoog als-Dan toch redelijk wordt beschreven hoe de Fransen te werk gaan.

Dat de handhaving te wensen overlaat is duidelijk.

 

Quote

En als men het wil, ook met terugwerkende kracht van jaren, want elke tolbadge heeft een historie die bewaard wordt en je zelf ook online kunt raadplegen. Als je op basis hiervan naheffingen/boetes krijgt kunnen die dus flink oplopen.

Ook dat staat in de tekst in de link.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dit hele topic gaat over het wel of niet controleren van het campergewicht bij de peages. Zoals breed bekend, beproefd en ook meermaals door mij aangehaald, wordt bij de peages niet gewogen en het kenteken niet gescant om hiermee de officieel geregistreerde voertuiggegevens te controleren. Die toegang hebben de commerciele peagebedrijven niet.

Dat de peages de kentekens anoniem scannen voor eigen gebruik is niet meer dan normaal. Het anonieme deel is dat deze gegevens volledig conform AVG worden opgeslagen en alleen als doel hebben om de tolprijs en de prijs voor het gebruik van de tolbadge te incasseren. Zoals dit min of meer ook bij parkeergarages met kentekencamera gebeurd.

In mijn "Als - Dan" aanname zou het mogelijk "kunnen" zijn dat de peages i.s.m. politie kentekens laten scannen op de werkelijke voertuiggegevens, welke de peages vervolgens naast hun eigen gegevens leggen. Als hier bijvoorbeeld een verschil in gewicht naar voren komt dan kan een boete volgen, ook met terugwerkende kracht omdat de tolgegevens worden bewaard en ook door de gebruiker online zijn in te zien. Met "Als - Dan" bedoel ik een bepaald scenario, waarvan ik niet snel verwacht dat dit gebeurd. Dit soort controles brengt de overheid niets en zullen daarom eerder plaatsvinden in het kader van drugsverkeer, of hogere dreiging van aanslagen.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Dat er niet op gewicht wordt gecontroleerd is duidelijk, anders was Kees, Ed, Gredon of één van zijn andere aliassen allang tegen de lamp gelopen.

 

Maar je opmerking over dat ze kentekens anoniem scannen lees ik toch anders.

 

VIII. Bestrijding van tolschendingen

a) Bestrijding van fraude met tolheffing:

Categorieën verwerkte gegevens : 

  • Video's en beelden van videobewakingscamera's die op de tolwegen zijn geïnstalleerd 
  • gegevens over abonnees en niet-abonnees: identiteit, registratienummer en informatie over betaalmiddelen 
  • Gegevens over ritten en routeafwijkingen 
  • Gegevens over voertuigkenmerken 

b) tickets voor niet-betaling van de tol:

Categorieën verwerkte gegevens : 

  • Video's en beelden van in tolstroken geïnstalleerde videobewakingscamera's 
  • Gegevens met betrekking tot het ticket :  
  • Tijdstempel van de passage op de rijstrook en van het ticket, plaats, tolstation, rijstrook, tolbedrag 
  • Voertuiggegevens: Voertuigkenmerken, tolklasse, registratienummer, land 
  • Gegevens over bestuurder en eigenaar: identiteit, adres 
  • Gegevens waarmee het voertuigregistratiesysteem (SIV) kan worden geraadpleegd: kenmerken van het voertuig en kenteken, station, rijstrook, tijdstip van de overtreding, nummer van de bekeuringsambtenaar 
  • Gegevens uit het SIV: identiteit of bedrijfsnaam, naam of voornaam, SIREN-nummer, adres, status van eigenaar van het kentekenbewijs, kenmerken van het voertuig. 
  • In geval van protest, uitlening of huur van het voertuig: naam, voornaam, geslacht, geboortedatum en -plaats, adres en rijbewijsnummer van de persoon die het voertuig bestuurde of waarschijnlijk zou besturen, elektronisch klantennummer van de tol.

 

Dat de peages de kentekens anoniem scannen voor eigen gebruik is niet meer dan normaal. Het anonieme deel is dat deze gegevens volledig conform AVG worden opgeslagen en alleen als doel hebben om de tolprijs en de prijs voor het gebruik van de tolbadge te incasseren. Zoals dit min of meer ook bij parkeergarages met kentekencamera gebeurd.

 

Ook daar is toch nog een duidelijk verschil, als je in de parkeergarage niet betaald gaat de slagboom niet open en kom je er niet uit.

Ga je in Frankrijk op een Péage en flux libre tracé rijden zonder tolbadge of je betaald niet binnen de gestelde tijd, komt de naheffing vanzelf thuis. Dat gaat niet zonder de rol van de Franse overheid.

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid