Ga naar inhoud

Buitenstalling en winterhoes….of niet?


Recommended Posts

Hallo allemaal. Wij hebben sinds kort een camper en willen deze buiten stallen . Wij overwegen om een winterhoes te kopen die het hele gevaarte als het ware ‘inpakt’. Wat zijn de voor-en nadelen van zo’n hoes? En is een dakhoes misschien een beter idee? We zijn benieuwd naar jullie adviezen! Andre & Jose 

Link naar reactie
Share on other sites

Een camper is in principe een buiten-ding en als het goed is ook prima gebouwd tegen weersinvloeden, tenzij het een wat oudere camper met houten delen is.

De camper helemaal inpakken geeft kans op vochtophoping en zou ik niet doen. Misschien is alleen een (hagel-proof) dakhoes dan beter.

 

Onze camper staat 24/7 buiten en is enige jaren geleden in de ceramische coating gezet. Het dak is sneller vies/groen maar dit krijg je snel weer prima schoon.

En natuurlijk heeft de zon ook invloed waardoor bijvoorbeeld de kitranden sneller uitdrogen maar dat krijg je uiteindelijk ook als je camper binnen op stal staat.

Als ik kon kiezen stond de camper binnen maar de plek die wij nu hebben voldoet goed. Ik pak 2x per jaar de truckwash wasstraat, dan is hij weer prachtig wit.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 4-7-2024 om 17:29, Camper-T zei:

Een camper is in principe een buiten-ding en als het goed is ook prima gebouwd tegen weersinvloeden, tenzij het een wat oudere camper met houten delen is.

De camper helemaal inpakken geeft kans op vochtophoping en zou ik niet doen. Misschien is alleen een (hagel-proof) dakhoes dan beter.

 

Onze camper staat 24/7 buiten en is enige jaren geleden in de ceramische coating gezet. Het dak is sneller vies/groen maar dit krijg je snel weer prima schoon.

En natuurlijk heeft de zon ook invloed waardoor bijvoorbeeld de kitranden sneller uitdrogen maar dat krijg je uiteindelijk ook als je camper binnen op stal staat.

Als ik kon kiezen stond de camper binnen maar de plek die wij nu hebben voldoet goed. Ik pak 2x per jaar de truckwash wasstraat, dan is hij weer prachtig wit.

 

 

Tja, ik lees dat winterhoezen ook ademend zijn maar op vochtophoping zit je uiteraard niet te wachten… ik ga me eens verdiepen in ceramische coating, never heard of it!

Een dakhoes tegen de ergste vervuiling lijkt me dan wel een alternatief; er komt namelijk veel troep uit de boom waar de camper deels onder staat. Kan de gemiddelde truckwash uit de voeten met een schotel, airco en zonnepaneel op het dak? 

Link naar reactie
Share on other sites

Geplaatst: (aangepast)

Ceramische coating is een variant op de vaker gehoorde nano coating. Dit is een vloeistof wat na het poetsen/polijsten van de camper wordt aangebracht en waarmee je als het ware de poriën van de lak dichtsmeert. Hierdoor hecht vuil moeilijker aan de camper, loopt water er sneller af en krijg je de camper ook sneller schoon met een wasbeurt. Omdat dit redelijk bewerkelijk is, je bent er met een grote camper zo maar 1-2 dagen in totaal mee bezig, besteden camperaars dit vaak uit. Maar dat kost al snel €2.000,00.

Ceramische- of nano coating gaat gemiddeld 3 tot 5 jaar mee dus als je zelf een polijstmachine, wax en de coating koopt dan kun je aardig op de kosten besparen. Op internet vind je meerdere bedrijven die dit voor campers doen en o.a. via YouTube kun je redelijk wat filmpjes over nano coating op de camper vinden, ook over zelf doen.

 

Als de camper (deels) onder een boom staat zou ik zelf ook een dakhoes of halve hoes kopen. Zaken als boomhars, luizenpoep en vogelpoep kunnen de lak aantasten, zeker als dit langere tijd blijft zitten. Dan kun je beter af en toe de dakhoes wassen.

De truckwash waar wij af en toe naar toegaan vragen altijd of de hele camper door de rollers mag, of dat ze het dak handmatig moeten doen i.v.m. schotel, zonnepanelen, etc. Bij handmatige behandeling zetten ze een loopbrug over de camper en wordt het dak met zachte borstels handmatig schoongemaakt. Daarna gaat de camper alsnog door de rollers maar blijft de dakroller omhoog staan. Deze manier van wassen is niet tot in de details maar prima om de camper bij te houden. Af en toe zal je toch zelf met de borstel langs de camper moeten want de kleine hoekjes en gaatjes - en daarvan heeft een camper er best wat - die pakken ze in een truckwash nooit 100% goed mee.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Dank je voor je uitgebreide reply! Ik zal me verdiepen in nanocoating e.d. checken of ik dat zelf zou kunnen, want uitbesteden is best kostbaar. Verder vraag ik bij de truckwash na; zoals je beschrijft is dat best of both worlds, zo lijkt het. Ben benieuwd of ze dat bij de truckwash in de buurt ook zo doen! Enne….. op zoek naar een passende dakhoes! Met een halve hoed bedoel je een dakhoes die pakweg een meter over de camper hangt, neem ik aan? 

Link naar reactie
Share on other sites

Onze ervaring met een extra coating op de camper: op onze vorige camper hebben we een nano coating laten aanbrengen; kosten ongeveer €300. Op onze huidige camper een keramische coating laten aanbrengen; kosten ongeveer €2.000.

De nano coating is veel zachter dan de keramische coating. We zagen bijvoorbeeld dat als er bij de nano coating een takje langs de camper schuurde, er een bijna niet te verwijderen streep in de coating achterbleef. Dat zie je bij de keramische coating vrijwel niet omdat deze veel harder is. Daarnaast blijkt dat het verwijderen van vuil en zwarte strepen vele malen gemakkelijker gaat bij de keramische coating.

Dit zijn onze ervaringen.
Veel succes met het maken van een keuze!

Link naar reactie
Share on other sites

18 uren geleden, Jac225 zei:

Onze ervaring met een extra coating op de camper: op onze vorige camper hebben we een nano coating laten aanbrengen; kosten ongeveer €300. Op onze huidige camper een keramische coating laten aanbrengen; kosten ongeveer €2.000.

De nano coating is veel zachter dan de keramische coating. We zagen bijvoorbeeld dat als er bij de nano coating een takje langs de camper schuurde, er een bijna niet te verwijderen streep in de coating achterbleef. Dat zie je bij de keramische coating vrijwel niet omdat deze veel harder is. Daarnaast blijkt dat het verwijderen van vuil en zwarte strepen vele malen gemakkelijker gaat bij de keramische coating.

Dit zijn onze ervaringen.
Veel succes met het maken van een keuze!

Info om te overwegen👌👌dankjewel!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid