Ga naar inhoud

MdR

Members
  • Aantal items

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

MdR's Achievements

0

Community reputatie

  1. Ik kom graag even terug op het punt waar deze berichtenwisseling over is gestart, te weten de tol in Oostenrijk voor campers die meer dan 3500 kg wegen. Dat geldt ook voor onze camper en ik wil graag goed voorbereid zijn voor het geval wij komende maanden naar Oostenrijk gaan. Wat ik van plan ben te doen is om de Go-Box aan te vragen bij Asfinag. Ik moet dan aangeven wat de emissienorm is en de Co2 uitstoot begrijp ik. Wij hebben een Euro6 camper en dat staat ook op het kentekenbewijs. De Co2 uitstoot kan ik aantonen via een printscreen van de site van het RDW. Wie kan hier bevestigen dat het opsturen van deze twee documenten (dus kopie kentekenbewijs en uitdraai RDW) voldoende is voor Asfinag om te bevestigen dat ons de Go-Box in ons geval geregistreerd mag worden op Euro6? Want ik lees ook over het indienen van een Coc / CVO maar die beide documenten heb ik niet. En opvragen ervan is volgens mij veel gedoe en kost ook een aardige cent. Verder nog een paar andere vragen: - Als je eenmaal die Go-Box hebt lever je die dan telkens als je Oostenrijk verlaat weer in en haal je weer een nieuwe box op als je Oostenrijk weer binnenkomt? of houd je gewoon de Go-Box die je eenmaal hebt gekregen in de camper liggen tot volgende keren dat je weer in Oostenrijk bent/ - is de aanschaf van de Go-Box, behalve de eenmalige kosten, verder kosteloos en betaal je dus geen maandelijkse bedrag? - Klopt het dat wanneer je de Go-Box digitaal aanvraagt je in het self service portaal van Asfinag zelf kunt instellen dat de tolkosten van je rekening mogen worden afgeschreven en dat wanneer je de Go-Box haalt bij een verkooppunt onderweg je er een bedrag op moet storten? - en mocht het krijgen van goedkeuring van de Asfinag te veel gedoe zijn dan is dus het beste om de Go-Box in te stellen op Euro0 begrijp ik. Dat is de duurste tolcategorie, maar zoveel scheelt dat geloof ik ook weer niet per kilometer tov Euro6. Alleen moet ik dan bij het verkooppunt expliciet zeggen dat ze de box daar instellen op Euro0 Sorry voor de vele vragen, maar het is voor mij een onduidelijk verhaal met die Asfinag.... Dank voor alle reacties! groeten Marco
  2. Inmiddels de app bekeken waar ik hierboven naar verwees. Daar kan ik de historie raadplegen. Daar staat per dag bij "battery" een V max en een V min vermeld. De V min staat op alle dagen op 0.00 V en de V-max staat iedere dag op 14.7 V. Wat is de betekenis van die V max en V min? En het feit dat het lampje Battery Low brandt, is dat een teken dat mijn huishoudaccu defect is?
  3. Ik heb inmiddels de app geïnstalleerd. En daarna met Bluetooth een connectie gemaakt. Dat werkt inderdaad goed. Het is nu avond dus het zonnepaneel vangt geen zonlicht. De app geeft nu aan dat er niet geladen wordt met als foutmelding “Battery low voltage”. Op de laadregelaar zelf in de camper zitten vier LED-lampjes, te weten - Battery full - >80% - MPP - Battery low Wat is de exacte betekenis van deze LED-jes en wanneer gaat welke LED branden? Nu het avond is brandt “Battery Low”. Vandaag overdag heb ik ook een keer gekeken en toen brandden de LED’s bij “>80%” en “MPP” en toen was “battery low” juist uit. Als ik de exacte betekenis van de LED’s weet dan kan ik het wellicht verklaren waarom er in de avond andere LED’s branden dan overdag. Jammergenoeg heb ik geen handleiding anders kon ik het misschien zelf verklaren. Hopelijk is hier iemand die mij de duidelijkheid kan geven?
  4. Het is een camper uit 2021, maar voor ons nieuw…. Ik ga ook contact leggen met de dealer. Er staan geen gebruikers aan. Althans, alles staat uit voor zover ik kan zien. Ik heb een sterk vermoeden dat de huishoudaccu de boosdoener is. Valt me op dat de capaciteit zojuist 13,1 V aangeeft op het bedieningspaneel en een uur later 12,9V. Vreemd dat verlies van 0,2V in een uurtje tijd. Ook zag ik dat op de laadregelaar van het zonnepaneel het lampje ‘battery low’ brandt. Allemaal rare zaken die volgens mij met elkaar samen hangen. Ik heb een Antarion laadregelaar type SR1021-MPPT5025A-DUO-BT. Er staat een Bluetooth logo op de regelaar, maar hij wordt niet herkend bij de Bluetooth apparaten op mijn iPhone.
  5. Wij hebben sinds een week onze nieuwe camper. De camper is voorzien van een zonnepaneel van Antarion. De camper staat bij mij thuis in de buitenlucht. Ik heb het idee dat de huishoudaccu niet wordt bijgeladen door het zonnepaneel. ik zie na een paar dagen dat op het bedieningspaneel de capaciteit van de huishoudaccu op 12,4V staan en een paar dagen geleden 12,7V. Verder staan er geen gebruikers aan. Is dat normaal? Het lijkt er dus sterk op dat de huishoudaccu langzaam leeg loopt. Ik heb altijd gedacht dat het zonnepaneel de accu gewoon ‘vol’ zou houden en zou bijladen als ik de camper niet gebruik. Ik heb de camper helemaal ‘uit’ staan dus ook het knopje op het bedieningspaneel staat uit. Of moet ik wellicht dit knopje wel op ‘aan’ zetten om ervoor te zorgen dat het zonnepaneel de accu op laadt? Hoe zou ik dit kunnen testen? Zijn er trouwens hier op het forum camperaars die ook een zonnepaneel en laadregelaar van Antarion hebben? Ik ben namelijk op zoek naar een Nederlandstalig handleiding zodat ik kan achterhalen wat de verschillende lampjes op de laadregelaar precies betekenen.
  6. MdR

    Dikte en lengte stroomkabel

    Ik hoor dat het gewichtsverschil tussen een kabel van 20 m met 3x1,5 en 3x2,5 fors groter is? Hoeveel scheelt dat? Kenners die dat kunnen aangeven hier?
  7. MdR

    Dikte en lengte stroomkabel

    Ik dacht ook aan een meter of 20. Verbruikers die ik aan boord heb, naast de standaard zaken als koelkast,verlichting, zijn inderdaad een Truma Dakairco en waterkoker en koffiemachine, maar die laatste twee zal ik nooit tegelijk aan zetten. Dakairco staat ook niet doorlopend aan. Dus ik verwacht op camping met 10A geen grote problemen dat de zekering er uit knalt. Dus 1,5 mm2 is prima? Dan is het zonde om extra gewicht mee te slepen in geval ik voor 2,5 mm2 ga. Het gaat mij erom dat ik met 1,5 mm2 geen problemen ga krijgen kijkend naar hitte, smelten, etc
  8. Ik heb sinds kort onze eigen camper en ben momenteel druk met het aanschaffen van alle benodigde accessoires. Daarbij loop ik nu tegen onduidelijkheid aan over de aan te schaffen CEE stroomkabel. Welke dikte kabel moet ik nemen? De 3x1,5mm2 of de 3x2,5mm2. Zit er een groot verschil in gewicht tussen deze twee types? En is de 2,5 mm2 beter of heb ik die niet nodig omdat de max stroom op campings beperkt is en daardoor een 1,5mm2 kabel meer dan voldoende is En wat is de meest handige lengte om mee te nemen. Ik denk aan 20 m. Daar kom ik toch prima mee uit de voeten of is een langere lengte beter? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Dank daarvoor. Groeten Marco
  9. Ik ga dit najaar mijn c1 rijbewijs halen en ben voornemens een camper aan te schaffen met een toegestaan gewicht van 4000 kg. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten in geval ik een camper koop die zwaarder mag zijn dan 3500 kg? Zijn er bijv gevolgen voor verzekering, etc. Over gevolgen voor o.a. tol in het buitenland ben ik op de hoogte, maar is er meer om rekening mee te houden wat ik mogelijk nu over het hoofd zie? Gr Marco
  10. Ik ga dit najaar inderdaad het C1 rijbewijs halen en in de tussentijd laat ik dan de technische aanpassingen aan de camper realiseren. Jij schrijft over opvallend meer gewichtcontroles deze zomer op de Europese wegen? Dus toch? ik hoorde het vaker, al heb ik zelf deze zomer in de 3500 km die we door Frankrijk hebben gereden niets gemerkt. Waar/welke landen is het bij jou meer opgevallen deze zomer? Gr Marco
  11. Gewicht is gewogen, maar ik realiseer me dat we met bagage en inzittenden de 3500 kg waarschijnlijk gaan overtreffen. Dus ik denk meteen na over een aanpassing van vering, etc om daarna de camper dan te laten herkeuren naar 4000 kg
  12. Ik ben rond aan het kijken naar een andere camper. Nu kom ik een mooi exemplaar tegen, integraal, bouwjaar 2018, leeg gewicht 3000 kg. In deze camper ligt de Fiat diesel van 131pk gevoelsmatig is dit een vrij lichte motor voor een camper die beladen pakweg 3450 kg gaat wegen. wij hebben vaak campers gehuurd en daar lag dan 160 pk in. welke ervaringen hebben de camperaars hier met de 131pk motor en een camper met een gewicht van een kleine 3500 kg? Genoeg vermogen of beter laten staan en kijken naar iets met minimaal 140 pk of is dat ook nog te weinig? dank voor het meedenken!
  13. Ik ben lid van NKC en probeer met mijn lidmaatschapsnummer / productcode toegang te krijgen tot de online leeromgeving. Dat lukt mij helaas niet. Ik krijg steeds de melding dat de productcode onjuist is. Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
  14. Dank allen. Wij hebben ervoor gekozen een origineel NL-se camper te zoeken inclusief volledige historie. Haast hebben we niet, dus kunnen op ons gemak rustig rondkijken. Adria heeft zeker een voorkeur voor ons. Ben alleen benieuwd of er inderdaad echt een kwaliteitsverschil is tussen campers uit de klasse van Hymer of Carthago. Ik ben overigens intussen zelf ook een mooie Rapido tegen gekomen uit 2021. Eigenlijk qua indeling net iets beter dan we bij Adria hebben gezien, maar tegelijkertijd ook pakweg € 5000 duurder dan een Adria. Is dat prijsverschil te rechtvaardigen en blijft een Rapido ook over een paar jaar een hogere restwaarde houden? In dat geval moeten we wellicht goed gaan overwegen om ons budget met die € 5000 op te rekken.
  15. Ik geloof 100% dat de Adria een uitstekende camper is. Voor hetgeen wij verwachten aan een camper meer dan prima. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen zijn eigen wagen net wat beter/mooier/degelijker vindt dan die van een ander. Subjectiviteit alom. Die kennis van mij is overigens zeker niet tegen een Adria. Hij is alleen vol overgave van de Rapido. Volgens hem zit Rapido alleen meer in de "klasse" van Hymer en Carthago. Nu is dat niet het segment waarin wij gaan shoppen. Maar mijn nieuwsgierigheid is altijd wel dermate groot dat ik onder kenners (en die zitten hier op het forum) wel eens zou willen weten of het klopt dat Rapido qua imago, prijsstelling, afwerking, etc inderdaad meer neigt naar genoemde merken als Carthago of Hymer?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid