Vorig jaar hebben wij een Adria Compact Axxess DL obv een Citroën Jumper aangeschaft bj. 2020. Een hele overgang vanaf onze vertrouwde Fendt Fiat Ducato 2,5 catTDI
met simpele techniek naar deze complexe electronica. Het liefst snap ik alles, maar helaas lijkt dat nu een utopie.
Nu heb ik dus een 'probleem' wat ik niet snap. Op enig moment begon het mij op te vallen dat de capaciteit van de accu's bij aankomst leger zijn , dan bij vertrek.
Dan zijn de vaak vol bij vertrek omdat wij vaak aan de paal staan. Als ik simpel meet op de accu met draaiende motor blijft het voltage vaak net boven de 12 volt staan.
Mijn conclusie hij laad dus niet bij. Naar garage geweest, monteur doet zelfde test en trekt gelijke conclusie. Dus week later wil men samen met Citroën Frankrijk op afstand meekijken.
Wat schets mijn verbazing, bij de garage doet hij het goed (voldoende laadspanning 14 volt). Zij sturen mij naar een Adria dealer.
Daar gekeken en die meten weer de 12 volt en zeggen er is iets met het motorische deel ( Zij hebben zelfs het camperdeel afgekoppeld.) U moet naar de Citroën garage.
Ondertussen heb ik allerlei verhalen gelezen over " intelligente dynamo's ", die de SA maar tot 80% bijladen en dan stoppen en mogelijk ook de capaciteit van de HH accu's opsoeperen tijdens het rijden. Zou goed kunnen omdat bij aankomst zowel de SA als HH fors minder. Via de paal laadt dit wel weer op natuurlijk.
Een oplossing zou een booster kunnen zijn volgens de Adria-dealer. Dus deze week zou deze geïnstalleerd. Helaas blijkt dit geen soulaas te bieden.
De dealer heeft weer de camper afgekoppeld, maar laden ho maar. Men heeft ook intelligente dynamo even afgekoppeld. Hielp ook niet.
Dus advies is weer naar Citroën te gaan. Kortom van het kastje naar de muur dus.
Ik kom thuis van de Adria dealer en tot mijn verbazing blijft hij weer te laden ( 14 volt op display en dikke plus in Amp) via de motor.
Dus dachten we miscchien ergens een slecht contactje gehad.
Volgende dag helaas weer het oude euvel. Nog extra gaan rijden. Wellicht doet hij enkel tijdens het rijden. Helaas
Vanmorgen even gestart en nu gaf hij weer 14 volt aan. Dus aan het laden. Vanmiddag gestart helaas weer de enkel de 12 volt . Dus niet laden.
Ik weet het niet meer.
Heeft iemand enig idee of komt dit iemand bekend voor dan hoor ik dat graag.
Mvg Harry Garagoski.