Ga naar inhoud

DJSmiley

Members
  • Aantal items

    138
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    9

Community Answers

  1. DJSmiley's Bericht in Softclosedeur piept vanwege lege accu was marked as the answer   
    Nee, knopje schakelt alleen je verbruikers en bedienpaneel uit. Meeste zonnepaneelregelaars zitten direct op de accu.
     
    Om te voorkomen dat die problemen geeft (panelen die stroom gaan geven aan je installatie) of een regelaar die ineens de accu denkt te moeten opladen met 24V (dus de accu overlaad) is het algemene advies: Eerst panelen uit, dan de massaschakelaar, en bij weer in gebruik nemen exact andersom. 
    Dan voorkom je dit soort problemen. 
    Niet elke regelaar heeft dat probleem, maar better safe-than-sorry. Dus eerst de panelen halen. (Afschakelen met een schakelaar, of uitzetten in de app als dat kan). En dan de massaschakelaar
     
    Als je panelen geen schakelaar heeft dan kun je de kabel loshalen maar dan is het veel makkelijk om er een schakelaar tussen te laten zetten.
     
  2. DJSmiley's Bericht in Netvoorrang omvormer was marked as the answer   
    als de omvormer zelf nog wel werkt kun je ook een externe omschakelautomaat installeren. (Xenteq PTS230-10 bijvoorbeeld), of een omschakelrelais in de zekeringkast die die functie heeft.
     
    Omvormer (laten) vervangen kan ook, alleen dan zit je wel met het bedienpaneel, tenzij je een compatible type vind moet je die dus ook vervangen.
  3. DJSmiley's Bericht in Elektra in vw transporter T5 was marked as the answer   
    Accucapaciteit bepaal je adhv je stroomverbruik. Met een compressor koelkastje en wat lampjes heb je aan een kleine 100Ah loodaccu voldoende om een dagje vrij te staan.
    Wil je ook wat meer dingen op 230V draaien via een omvormer, langer vrij staan en bv fietsaccus opladen dan heb je meer capaciteit nodig, dan is een lithiumaccu al snel een voor de hand liggende optie (Gewicht/afmetingen).
     
    Voor de koelkast gewoon eentje op 12V nemen. Aan de paal zal de acculader zorgen voor de stroom zodat je accu niet leegloopt.
     
    230V krijg je via een omvormer. Hoe zwaar die moet zijn is afhankelijk van wat je erop wilt aansluiten. Een kleinverbruikertje zoals laptop, ladertjes enz kan prima op een lichte omvormer (300-500W). Wil je zware dingen gaan aansluiten (Waterkoker, expressoapparaat enz) dan heb je een krachtigere omvormer nodig, maar dan moet je accu ook bijbehorend krachtig zijn. 
     
    Acculader heb je altijd nodig als je wilt opladen via de 230V (aan de paal). 
    Daarnaast kun je opladen tijdens het rijden via de dynamo. Dat kan met een scheidingsrelais (Victron Cyrix) als je een simpele loodaccu hebt. Het modernere alternatief is een DCDC lader, daarmee kun je ook een lithiumaccu tijdens het rijden optimaal laden.
    Tenslotte heb je nog een regelaar voor je zonnepaneel nodig om zo ook via de zon te laden.
     
    Begin dus met een overzichtje te maken van al je verbruikers en wat je wilt aansluiten. Adhv daarvan kun je een schema gaan maken en de onderdelen selecteren 
     
    Als je zelf niet de gereedschappen/handigheid hebt om dat allemaal te (willen) doen kun je ook informeren bij een specialist, die kunnen dan samen met jouw het ontwerp maken en uiteindelijk aansluiten
  4. DJSmiley's Bericht in Boordaccu na 5 dagen leeg. Is ie leeg dan beginnen de ledlampjes te branden/knipperen via zonnepanelen. Is dit normaal was marked as the answer   
    Op zich is dat niet heel gek. Dat ding is zo'n 1300Wh.
     
    Puur je omvormer aan gaat ook nietg ratis. Als je dat ding dus aan hebt, ook al zit er niets op aangesloten, dan is 10 watt verbruik nieteens zo heel gek. Dat is toch 240Wh per dag. En met 5 dagen zit je dan weer op die 1300Wh.....
     
    Je zal m dus volledig uit moeten zetten, of iig de 230V omvormer. (Dat zal de grootste verbruiker zijn)
     
    Dit zijn oplossingen die net zoals een Ecoflow oid niet primair bedoeld zijn voor in een camper. Je kan ze daar uiteraard wel voor gebruiken, maar je moet bewust zijn van een aantal beperkingen. Dit is meer gericht op mobiel/offgrid gebruik. Werkbus, dagje vissen, dagje met een tent ergens kamperen enz. En dan de volgende dag oid weer opladen op de zaak / camping / thuis, of in combinatie met voldoende zonnepanelen. 
  5. DJSmiley's Bericht in Tretford AES koelkast, voedingsblok was marked as the answer   
    Koelkast heeft 2 kabels: 12V (voor de verwarming) en bedienpaneel en een geschakelde D+
     
    Bij AES actief zal die bij +12V (onafhankelijk van de spanning, alles >10V ofzo is al prima) omschakelen naar 12V (dus tijdens het rijden)
     
    De D+ komt vanaf de EBL, of bij de nieuwere EBL's vanuit een aparte koelkastmodule die op de EBL zit aangesloten (de KM630 bijvoorbeeld) via de STDBus
     
  6. DJSmiley's Bericht in Accu laadt niet na vervanging CB516 door Victron Blue Energy IP22 12/20 was marked as the answer   
    Maakt wel degelijk uit, want dan staat de witte kabel in verbinding met de hh accu en krijgt dus altijd 12V... (immers via de kabel van de lader naar de CBE hangt ie dan alsnog aan de 12V)
     
    - Walstroomindicator niet meer gebruiken: Dan de blauwe en zwarte kabel aansluiten op de acculader en de witte ongebruikt laten
    - Walstroomindicator willen benutten met 1 lader: Dan de lader omruilen voor de 3-poorts en 1 poort gebruiken voor het witte stuursignaaltje (met een eigen kleine zekering)
    - Walstroomindicator willen benutten: De lader idem als in situatie 1 aansluiten en een losse kleine voeding (adaptertje oid wat 12V geeft) aansluiten op de witte kabel en die adapter in een stopcontact drukken waar alleen 230V aan de paal op staat.
     
    En idd, dat draadje bij Victron ging over iemand die de 3-poorts versie had en daarop baseerde ik toen mijn antwoord ook.
     
  7. DJSmiley's Bericht in Truma werkt niet bij te lage spanning: misschien een oplossing was marked as the answer   
    Nee, niet aan te raden. Je kan die spanning wel boosten, maar dan wordt de stroom nog hoger door de inkomende kabel. Als die al zover inzakt dat de kachel in storing gaat, bij 5-6A, dan is die kabel wel erg lang en/of dun en gewoon niet geschikt.
     
    De kabel vervangen door een geschikte diameter is de meest constructieve oplossing.
     
    Uiteraard kan het ook gewoon een accu zijn die rot is en instort bij een beetje belasting. Dat geeft dezelfde symptonen. Wat doet de spanning op de HH accu als die kachel inschakelt?
    5-6A is geen grote stroom, dus dat zou niet meteen de accu door zn hoeven mogen trekken.
     
  8. DJSmiley's Bericht in scharnieren klepdeurtjes was marked as the answer   
    Rampamoeren
     
    gat groter maken, rampamoer erin draaien en daar een kleinere normaal boutje in
  9. DJSmiley's Bericht in CEE naar Schuko was marked as the answer   
    Zou gewoon moeten werken tenzij de kabel defect is. Technisch is er geen verschil tussen een normale (Schuko) of een CEE stekker. Een CEE is robuster en kan de volle 16A veiliger aan, maar normaliter is dat niet nodig.
     
    Het enige wat zou kunnen is dat de camper checked op aarding, of fases controleerd. Een CEE heeft 3 aders, waarvan 1 de aarde is. Een Schuko stekker kun je ook in een ongeaard stopcontact stoppen.  
    Ook is bij CEE de fase en nul een vast gegeven. Bij een normale stekker kun je die omdraaien. 
     
    Probeer eens
    - Op een geaard stopcontact
    - De stekker omdraaien 
  10. DJSmiley's Bericht in Waarom werkt mijn krultang niet? was marked as the answer   
    Is die krultang wel echt 45W? Meeste worden warm en hebben een meervoud daarvan nodig.
     
    Daarnaast zijn de omvormertjes via de sigarettenaansteker heel beperkt (150W max) en die stekker vind dat niet leuk. Nog belangrijker is dat het vaak geen pure sinusomvormers zijn maar gemodificeerde sinus.
    Dat betekend dat het een goedkopere techniek is, die een beetje probeert een normaal stopcontact na te doen, maar niet dezelfde schone spanning geeft. Voor een gloeilampje maakt dat niet uit, maar voor veel apparatuur wel.
    Je laptop opladen zal bv wel gaan met wat geluk, maar je zal merken dat de adapter veel warmer wordt dan thuis of aan de paal op het normale stopcontact.
    Idem voor fietsacculaders.. Warmer = kortere levensduur, dus zeker niet aan te raden
    Sommige andere apparatuur kan er ook kapot door gaan. 
     
     
    anno 2023 is het af te raden om zo'n 20-euro omvormertje te gebruiken voor. Een goede pure sinusomvormer, direct aangesloten op de nieuwe accu's, is veel praktischer en betrouwbaarder (Want ook de sigarettenplug is een behoorlijk beroerde stekker). Een Victron omvormertje heb je al voor <200 euro en dan heb je een echte fatsoenlijke omvormer.
     
    Blijft natuurlijk wel de vraag of die 45W klopt.
     
  11. DJSmiley's Bericht in Oyster LTE antenne Ten Haaft. was marked as the answer   
    Simkaat van een lokale provider is vaak interessant, bied de meeste Gbs voor een lagere prijs. Je eigen abbo is vaak beperkt kwa Mb's in het buitenland.
     
    Nadeel is alleen dat je dus telkens het dak op moet klimmen en je antenne moet losschroeven om de sim te wisselen... da's niet heel praktisch
     
    Overal in Europa internet gaat zeker niet lukken: Je bent afhankelijk van de dekking. Zonder dekking houd het simpelweg gewoon op. In de praktijk is de dekking steeds verder aanwezig dus kom je wel een eind. Maar op een plek met amper dekking of een hele drukke plek, dan ga je niet veel snelheid of stabiliteit krijgen. Zeker niet met een LTE CAT6 modem. 
    Met een modernere router die ook beter carrier aggregatie kan (het benutten van meerdere frequenties tegelijk) kom je nog wel een eindje, maar dat kan die Oyster maar heel beperkt. Anno 2023 vind ik de investering in een oude techniek (LTE CAT6 stamt uit 2014/2015) niet echt een logische keuze.
     
    Ik heb, ook in NL, meerdere plekken gehad waar met een oud CAT6 modempje ik wel verbinding had, maar traag en instabiel (bv Staatsbosbeheer Lheederzand) en 5-10Mbit haalde met haperingen. Op exact dezelfde plek met een LTE CAT19 modem 50-60Mbit stabiel...
     
     
     
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid