Ga naar inhoud

Inge van Dijk

Members
  • Aantal items

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Inge van Dijk won de laatste dag op 16 juli 2022

Inge van Dijk had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Inge van Dijk's Achievements

2

Community reputatie

  1. Zeker! En beheerders, mocht het niet mogen, laat maar weten, dan haal ik het er weer vanaf: Het was Teunis Automotive: https://www.teunis.nl/automotive/campers/ Als je daar aan komt dan heb je echt een electro afdeling, waar je met electronische zaken geholpen wordt. Maar je kunt er uiteindelijk voor alles terecht. Alleen daar hebben we nog geen mening over gevormd
  2. Ha Allemaal, Het heeft even geduurd, maar het lijkt gefixt! We zijn daarvoor wel naar een bedrijf in Rijssen geweest dat gespecialiseerd is in electronica in campers en vrachtwagens. Na een mail aan twee bedrijven nam dit bedrijf binnen 2 werkdagen na onze mail contact met ons op. We maakten een afspraak dat we eerst maar eens langs zouden komen om te kijken of hij tot snelle diagnose kon komen en zo niet om een plan te maken om tot een oplossing te komen. Wat deze man tijdens die eerste diagnose constateerde is het volgende: De (voor hem onbekende) booster (een Redarc BCD1240D) zat bij ons op een ‘rare plek’ namelijk niet bij de lithium accu in de buurt maar onder het aanrechtblok naast de wallader. Daarnaast waren de kabels eigenlijk te dun. Zijn aanname was deze niet vervangen waren bij het plaatsen van de lithium accu. Na een kort ritje waarop duidelijk zichtbaar was dat de accu volledig voor ons gevoel willekeurig laadde en ontlaadde (terwijl werkelijk alles in de camper uit was, zelfs het 12v paneel) gaf hij eerlijk toe dat hij dit probleem nog nooit had gezien en kon dus niet zo snel identificeren wat het probleem was. Het plan de Booster van die plek afhalen en met de juiste kabels aansluiten terwijl hij naast hem lag en de camper op de rollerbank om te kijken of de kabels de oorzaak waren van het probleem en of hij het laden daarmee stabiel kon krijgen. Zo niet dan wilde hij een test doen met een booster van een ander merk om te zien of het de booster was. Als het de booster was, had hij van ons toestemming om die te vervangen. Zo niet dan zou er tussentijds contact zijn en zouden ze vandaaruit verder zoeken. Zo zouden we ook invloed op de kosten houden. Hij had wel die dag nog tijd om er verder in duiken. Alleen hadden wij dit niet verwacht geen vervoer terug geregeld. Dat was geen probleem, we kregen gratis en voor niets een bedrijfswagen mee om mee naar huis te rijden. En bij het los maken van de booster kwam al snel de waarschijnlijke aap uit de mouw. Ook het zonnepaneel was namelijk op de booster aangesloten. Het zonnepaneel had niet zijn eigen ‘kastje’. Toen de booster los gekoppeld was van het zonnepaneel en enkel aan de lithiumaccu (en dynamo natuurlijk) zat deed die overigens nog steeds zijn werk niet. Terwijl de lithium accu met een andere booster prima opgeladen werd. Wij vermoeden dat het aansluiten van het zonnepaneel op de booster hem iedere keere om zeep hielp. De oude Redarc booster is weer terug geplaatst en functioneert nu enkel als kastje voor het zonnepaneel en de nieuwe booster (een TS800) is nu met de juiste kabels naast de lithium accu geplaatst. De weg naar huis was nog een stukje rijden dus tijd genoeg om te testen en alles werkt voortreffelijk! 12V paneel aan, koelkast aan geen enkel probleem. Het zonnepaneel laadt nog steeds zoals het moet (dat was geen problemen en nu gelukkig nog steeds niet) En de lithium accu laadt gewoon zoals het hoort en ontlaadt niet meer. En dat alles binnen 1 dag (3,5 uur) gefixt. Overigens gaf de monteur aan dat als we toch nog problemen tegen kwamen, we het wel moesten laten weten, want dan had hij zijn werk niet goed gedaan. Wat een super fijne en geruststellende instelling!! Wij zijn ondanks de kosten die hier natuurlijk aan zaten, maar daar hebben we vooraf bewust voor gekozen, echt een stelletje happy campers nu. Dit was afgelopen week. Komende week is het te warm om met het hondje erbij op pad te gaan, maar hopelijk de week daarna gaan we weer even echt op pad en we hebben goede hoop dat de ellende nu klaar is. (Mocht dat niet zo zijn, dan horen jullie ons weer ) En onze geleerde les: ga toch eerder naar een gespecialiseerd bedrijf als de dealer maar blijft tobben. Voor alle meelevers, tipgevers, kritische meekijkers etc. Dankjulliewel! Voor alle tobbers net als wij, ik hoop dat jullie wat aan dit verhaal hebben. Ps. Zit jij met een zelfde soort probleem en wil je weten bij welk bedrijf wij langs zijn geweest, stuur dan een PB, ik weet niet of ik hun naam hier namelijk zomaar mag noemen. Wij zijn in ieder geval (tot nu toe) meer dan tevreden over dit bedrijf. Groetjes van een stel happy campers en hun beestenbende.
  3. Ha @Pstuiver, ik zie dat ik jouw reactie helemaal gemist heb, sorry!! Is het bij jou al opgelost? Of ben je ook nog aan t tobben?
  4. Voor die personen die deze saga nog volgen een update: Afgelopen winter heeft de camper bij de dealer gestaan om het probleem te fixen. Door privé omstandigheden lukte het ons afgelopen weekend pas om weer met de camper weg te gaan. Helaas is het nog niet opgelost . We hebben wel ontdekt dat de accu niet leeg loopt als je hem echt uit zet in de app. Maar ja dan doet de koelkast het ook niet en laadt de accu ook niet op als je em gebruikt hebt en je gaat rijden. Waarbij ik me dan wel afvraag waarom de koelkast het niet doet, die zou toch op de dynamo lopen als je rijdt? Maar ja ik heb er geen verstand van en kennelijk heb je toch wel iets van stroom nodig via de accu… De dealer stelt nu voor om de kabel van de dynamo naar de accu te vervangen…. Geen flauw idee of daarmee het probleem opgelost kan worden, maar oké. We worden er wel knap moe van in ieder geval. Afijn als jullie nog briljante ingevingen hebben die ons in de goede richting zouden kunnen helpen, zijn die altijd welkom natuurlijk.
  5. Hi Solange, Ik bedoelde een nkc persoonlijk bericht En omdat wij niet precies weten wat er allemaal al gebeurd is, willen wij de bedrijfsgegevens doorgeven aan onze dealer zodat zij even contact kunnen hebben. Ik hoop dat jullie een fijne reis (gehad) hebben en zodra er nieuws is, laat ik het weten.
  6. Hi Solange je hebt mail ! maar ook even voor de meelezers we hebben geen au in de code op de zekeringkast. En een antwoord op een andere vraag van jou was booster = redarc bcdc1225d
  7. Phoehé, dat klink inderdaad wel redelijk het zelfde. Wij hebben alleen geen automaat en het merk opbouw is anders (Benimar), maar zeker dat laatste lijkt er niet echt toe te doen. Wat een gedoe hè? Ik zal updates blijven posten dus dan blijf je op de hoogte :). Mochten we het ei van columbus vinden ;), dan stuur ik je even een bericht.
  8. We hebben en crash sensor en kunnen dus op gas rijden, maar we zijn er zelf geen fan van op met brandende koelkast te rijden. En omdat hij in principe automatisch op 12V als we rijden doen we dus altijd fijn het gas dicht ;). We hebben het wel getest hoor, zowel op gas al gewoon koelkast uit. In beide gevallen ontlaat de accu minder snel, maar ontlaat nog steeds.
  9. We hebben een absorptie koelkast. Deze zit idd op de startaccu/dynamo aangesloten. Een incorrecte aansluiting van de koelkast is het eerste waar we zelf aan dachten en we dus hebben laten uitsluiten.
  10. In ca 3 uur rijden ontlaat de accu met ca 30% (van 80% naar 50%) We hadden in dit geval alleen de koelkast aan. Wat natuurlijk een behoorlijke verbruiker is. Later hebben we getest wat het verschil is tussen met en zonder koelkast: Op een zonnige dag en we hebben een zonnepaneel was het als volgt: Met koelkast aan: -22v als we stil staan voor een stoplicht en -6v als we rijden Zonder koelkast aan: -17v als we stilstaan voor een stoplicht en -3v als we rijden Wat we wel hebben, maar niet aanhebben als we rijden is een maxxfan, een tv en schotel en een omvormer. Die laatste gebruiken we overigens nauwelijks. We hebben een zonnepaneel van 120watt zeg ik uit mijn hoofd.
  11. Het is inderdaad een EURO6 met intelligente dynamo. Eerst volgende is de booster en 12V schakelkast die erin zitten controleren, maar de dealer heeft al een nieuwe booster en 12V schakelkast besteld voor als er mankementen geconstateerd worden. Ze hebben al meerdere jaren ervaring met het plaatsen van dit soort accu's en hebben ons verzekerd dat het niet een kwestie van even accu's wisselen en verder niets was.
  12. Dank, die zit er ook hebben we inmiddels vernomen. Vemoedelijk zit daar dan t euvel.
  13. Wij hebben een camper met een Fiat Ducato 2.3 160pk motor. Daarnaast hebben wij er een lithium accu (x75) in zitten. Deze zat er al in bij aflevering. Nu hebben wij sinds aflevering (maart 2020) al dat de litium accu leegloopt als we rijden. Ook als de koelkast uit staat, dus het is niet de koelkast. Uiteraard terug naar de dealer om de electronica te laten checken. Ze hebben diverse onderdelen vervangen (weet niet precies welke). Helaas hielp het niet… Daarna is ie bij een fiatdealer geweest, daar bleek de dynamo te weigig stroom te leveren bij inspanning. Deze is vervangen, maar helaas het probleem is nog niet verholpen. Na zelf wat op onderzoek uit te zijn gegaan in onze camper (we worden er echt een beetje moe van dat we iedere keer onze camper best lang kwijt zijn, dus zelf maar eens iets uitzoeken. Hallo lief forum ), kwamen wij erachter dat de lader een CBE CB516 (met 2 standen: lood en gel) is. Onze vragen zijn nu als volgt: - kan deze lader de oorzaak zijn van het ontladen tijdens het rijden? (Deze lijkt ons namelijk helemaal niet geschikt en gevaarlijk nog ook ) - zijn er nog andere ooraken mogelijk van het ontladen van de lithium accu tijdens het rijden? Alvast bedankt voor jullie inzichten!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid