Ga naar inhoud

Arie54

Members
  • Aantal items

    47
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    3

Arie54 won de laatste dag op 23 april

Arie54 had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Arie54's Achievements

4

Community reputatie

  1. Ducato automaat 2017 ... ook onze Ducato van 2010 geeft soms melding: versnellingsbak niet beschikbaar. Die LUK koppelings plaat zit hier ook in. Overigens krijg ik de camper tot nu toe steeds weer werkend alsof er niets aan de hand is. N85 route Napoleon weer gereden en geen centje pijn. Het betreft dus veel meer bouwjaren.
  2. Dat is exact zoals ik het bedoelde te omschrijven. Uitstekend verwoord Supreme
  3. Het is geen kunststof veer maar meerdere kunststof klemmen om de veren
  4. Verklaring kan zijn: Er breekt een stukje plastic klem van de LUK koppelings plaat wat uiteindelijk nergens tussen blijft 'hangen' maar valt verder naar beneden zonder dat het verder problemen geeft. Wij rijden na zo'n melding al weer jaren probleemloos. Wel altijd in Neutraal bij verkeerslichten en/of file. Da's vermindering van hitte ontwikkeling.
  5. Fijn dat de Fiat dealer inmiddels ook weet dat een Sachs koppelingsplaat beter is dan LUK met plastic klemmen. Een reële prijs ligt rond de € 2000,- dacht ik. Overigens hebben wij zo'n 2 jaar geleden ook 2x een melding gehad dat de versnelling niet beschikbaar was. (3 ltr automaat uit 2010) Motor uit, daarna weer starten en geen problemen daarna. Wel zet ik bij file en verkeerslichten altijd de automaat in Neutraal. Ook bij instappen laat ik eerst (ook hoorbaar) de hydrauliek zijn werk doen. Zie de gebruiksaanwijzing: blz. 7 "BELANGRIJK Als u het bestuurdersportier opent, schakelt het systeem het hydraulische deel in, zodat het systeem gereed is als de motor wordt gestart."
  6. Zeker; Mont Ventoux 12%, Pyreneeën etc. en vorige 3 weken o.a. vulkaan Eifel. Wel zet ik bij verkeerslichten of bij file de "automaat " in Neutraal. Laat het schakelen heel rustig verlopen. Ook bij opening portieren laat ik de electronica hoorbaar zoemend het werk eerst doen voordat ik de motor start.
  7. Jammer dat het nodig was maar je Fiat dealer gaf wel de enig juiste oplossing! (Inmiddels 78500 km met deze "automaat" tot volle tevredenheid gereden met de oorspronkelijke koppelingsplaat)
  8. De onze met Comfort Matic en 3 ltr. motor rijdt al 77.000 probleemloos. Bij onze Rapido integraal van 2010 gaat óók via de zij-ingang de electronica hoorbaar aan het werk. Verder rijd ik rustig, zet bij verkeerslichten in Neutraal en uiteraard ook bij file stilstand in Neutraal. Hitte zal de LUK koppelingsplaat zeker geen goed doen. Ik denk er zelfs niet over om preventief te vervangen door een Sachs koppelingsplaat. Conclusie: uitermate tevreden
  9. Bedankt Pierre voor je uitgebreide reactie én informatie.
  10. Ondertussen vraag ik mij af of Fiat bij de gewone 6 versnellingsbak ook deze LUK koppelings plaat heeft toegepast. Daarover heb ik nog geen ellende gelezen. Overigens zet ik mijn comfort matic bij verkeerslichten en bij langer wachten altijd in Neutraal (weinig hitte ontwikkeling) en na 76000 km nog geen problemen. Bouwjaar 2010 (1x een melding: versnellingen niet beschikbaar. Na contact uitzetten na 2 minuten weer starten was melding weg) Iemand die weet of het ook bij dezelfde handgeschakelde 6 bak ook problemen geeft? In the meantime, I wonder whether Fiat has also used this LUK clutch plate with the regular 6-speed gearbox. I haven't read anything about that yet. Incidentally, I always put my comfort matic at traffic lights and when waiting longer in Neutral (little heat development) and after 76000 km no problems. Year of construction 2010 Anyone who knows whether the same manual 6-speed gearbox also gives problems?
  11. Dit kan toch niet waar zijn; 1 maand wachten na een pechgeval? Je verzekering inschakelen? Bij 2x24 uur kan er toch gehandeld worden? De koppelings plaat van Fiat (LuK) heeft plastic klemmen om de stalen veertjes. Da's het probleem. Voor een nieuwe koppelings plaat zou ik beslist kiezen voor het merk: Sachs
  12. Ik herken dit niet maar deze ZF automaat zou soepel en zonder bijgeluiden moeten functioneren. Wij hebben de eerdere robot automaat en die werkt rustig en schakelt kalm door z'n 6 versnellingen. Maar... dit lees ik op internet én verbaas me erover: "ZF Friedrichshafen AG is een Duitse transmissie-expert uit het Bodenmeer die de versnellingbakken voor Fiat leveren. In feite was dit systeem een soort van hybridesysteem van een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak en geen 100% automaat (met 9 trappen).8 mrt 2023" en" "Voor de nieuwe automaat heeft Fiat geshopt in het magazijn van ZF. Deze Duitse producent van versnellingsbakken levert onder meer aan Iveco, Rolls Royce en BMW. Dat dit merk kundig kan worden genoemd, spreekt daarmee voor zich. "
  13. Plastic veertjes? Ik dacht het niet. U bedoeld Plastic klemmen in de LUK koppelingsplaat van Fiat. Mijn advies: altijd bij vervanging kiezen voor de Sachs koppelingsplaat.
  14. Bedankt Arie voor het delen van deze informatie. Had bij onze laatste reis van 7000 km ook 1x een melding terwijl we net een CP op reden. Kon de camper toch op z'n plaats zetten. Even later opnieuw gestart en op blokken gereden; weer probleemloos. Na 2 dagen verder en na 180 km weer tijdens de rit een melding; aan de kant gezet, motor uit, na 3 minuten gestart en maanden geen melding meer gezien. Camper schakelt als nieuw. Feit is dat er met de originele LUK koppelings plaat (nog) niets aan de hand is. Inmiddels staat er 73500 km op de klok.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid