Ga naar inhoud

jadatis

Members
  • Aantal items

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

jadatis's Achievements

0

Community reputatie

  1. Een band maakt het niet uit of het gewicht er op en snelheid gebruikt, komt door personen of vracht of camperinrichting. Ook de snelheid maakt het de band niet uit of die door een personenauto of vrachttrailer wordt gereden. Ik heb aan Vredestein,toch ook een gerenomeerd merk, die geen CP banden hebben gevraagd, en kwamen voor campers met hun Comtrac 2 allseason, die gemaakt was voor constant hoge belasting. Ook aan RDW gevraagd, en als je C-band op een camper zet, waar de camperfabrikant CP min of meer " voorschrijft" dat het dan wettelijk geen probleem is. En dat was het ook niet Ook aan onafhankelijk keuringsstation gevraagd, en die schrijven ook dat bij personenauto's niet afgekeurd wordt daar op. Meeste campers zijn personenauto's Dus mijn conclusie blijft, dat CP meer een marketing dingetje is, zodat de camperfabrikant geen zwaardere velgen hoeft te gebruiken, omdat officiëel de banden niet meer draagvermogen hebben bij de 5,5 bar ipv 4,75 bar . Ook een C-band is gemaakt voor de hogere belasting, en mag volgens de wetten van de natuur, ook hogere druk hebben dan de referentiedruk, van vaak 4,75 of 4,5 bar. Maar ja... ik ben geen bandenspecialist, alleen " eigenwijze zelfbenoemde bandenDRUK-specialist ".
  2. jadatis

    klapband

    Ik heb die vraag ook bij Vredestein neergelegd, die volgens mij geen CP in het gamma hebben. Of ze een allseason band hebben met voldoende draagvermogen voor campers. Eens zien hoe die reageren. Denk dat Michelin een politiek antwoord geeft, omdat die wel CP leveren. Mijn mening blijft dat een allseason band, van welk merk dan ook, met ruim draagvermogen, door meestal hogere referentiedruk, wat dan officiëel ook ondersteund wordt door de bandenfabrikant, beter is dan een CP met niet officiëel ondersteund draagvermogen. En om dan op de originele vraag terug te komen, dan zal de kans op klapband ( meest achter) ook aanzienlijk lager zijn.
  3. jadatis

    klapband

    Tegenwoordig moeten we ook nog aan het millieu denken. Dus als de gemiddelde gebruiksduur van banden die weinig kilometers maken van 6 jaar naar 8 jaar gaan, dan scheelt dat weer veel banden die gerecycled moeten worden, wat welliswaar verplicht is, maar nog steeds niet echt goed verantwoord te doen is. Zelfs bandenfabrikanten als Michelin schrijven vanaf 5 jaar , elk jaar controle door banden-specialist , vooral op verouderings-verschijnselen, en na 10 jaar gebruik preventief vervangen. 2 jaar professioneel opslaan na productiedatum , kan als nieuw verkocht worden. Dit kan SOMS betekenen pas na 12 jaar na DOT datum preventief vervangen. ANWB is al om, maar BOVAG nog steeds alleen in de wandelgangen contact met VACO daar over. Nu ook de verzekeringen nog, en Tempo100 organisatie voor caravan-banden. Met een beetje zorg kunnen banden die 10 jaar gebruik ook halen bij weinig kilometers. En dat is voldoende bandendruk voeren, en afschermen tegen UV licht bij stilstand, en invloed van peroxiden als Ozon voorkomen. Sommige elektrische apparaten produceren ozon, dus stallen in een ruimte met zo'n apparaat werkend, is niet goed.
  4. Als je nu allseason banden combineert met een hoger draagvermogen door hogere plyrating/loadrange en/of evt iets bredere band. Dan dek je gelijk de eventuele overbelading op de achteras op een door de bandenfabrikant officiële ondersteunde manier in. Mogelijk is ook jouw 540cm korte camper overbeladen. Is nog steeds verboden die overbelading, die ook alleen op de achteras kan zijn als MTM niet overbeladen is Wegen per as of beter nog per wiel, in volle bepakking ( ook de personen) geeft daar zekerheid over. De CP ( camping pneu) zijn naar mijn conclusie in de markt gebracht om die overbelading officieus in te deken met de hogere maximum koude druk , dan waarvoor de maxload berekend is ( de referentiedruk, ook koude druk) Misschien hebben ze wel wat extra om de nog geschikter te maken voor campergebruik, maar die extra's worden ook wel bij sommige C(omercial) banden toegepast. Continental groep zet ook De " max inflation pressure " op C-banden van 10 psi is 0,69bar hoger op de bandwang, en dan mag je die hogere druk ook gebruiken. Kortom, CP zie ik de meerwaarde niet van, dus upgrade naar Allseason, bijvoorbeeld de crossclimate in meer draagvermogen, is een elegantere oplossing dan CP. Ik denk, maar zal het eens navragen, dat , ook al schrijft de camper-fabrikant CP voor, dat je voor de wet ook C-band er op mag zetten. Maar eigenlijk zou je bij hoger draagvermogen van de band ook hoger draagvermogen van de velg moeten hebben, maar ik denk dat de camperfabrikant dat ook niet gedaan heeft, bij het stiekem hoger draagvermogen van de CP bij hogere druk.......ooh mischien wel daarom, niet voor ons gebruikers , maar voor de camperbouwer. Kan die de bestaande velgen blijven gebruiken. Want officiëel heeft de band dan zelfde of lager draagvermogen dan de velg. Nu zitten er gelukkig ruime reserves in de velgen, dus dat de velgen gaan lekken door te grote krachten daar op, komt niet zo veel voor. En het is achteraf vaak moeilijk om achter het toegestane draagvermogen van de velgen te komen.
  5. Vroeger mocht wel boven de referentiedruk gevuld worden bij C - banden, tot 40% zelfs bij stilstand, en dan 2x zoveel max draagvermogen. Op een gegeven moment mocht het niet meer, alleen als de fabrikant het op de bandwang zet, zoals bij CP banden, die vaak max 80 psi er op hebben, terwijl de referentiedruk 65,69psi voor D-load is wat de meeste CP zijn. Ook bij de CP en C-banden uit de continental groep, waar beide drukken op staan ( beide koud gemeten) , mag het dus. En eens ergens gelezen dat er testnormen zijn voor banden, dat ze 2 a 3x de referentiedruk aan moeten kunnen, dat is voor 4,5 bar dus ergens tussen 9 en 13,5 bar. Vul je 140% van de referentiedruk bij vriespunt, en in gebruik stijgt de temp in de band tot kookpunt dus 100grC , dan stijgt de druk naar een kleine 2x de referentiedruk. Dus om aande wetten van de natuur te voldoen, kun je beter bij overgewicht een hogere druk dan de referentiedruk vullen. Wetten van de natuur regeren nog altijd boven regels en wetten van banden-fabrikanten, en straffen met oververhitting en daardoor blijvende bandschade.
  6. Op C banden uit de continental-groep, staan vaak 2 drukken. Direct achter de maten en gebruiks-beschrijving ( loadindex en snelheidscode) dan bijvoorbeeld 65 psi, en aan de andere kant, achter het maxload verhaal de " maximum inflation pressure" van 10 psi hoger. Dan mag wel boven die 65 psi is 4,5 bar gevuld worden. Maar ook andere C banden zou ik gewoon hoger dan achter AT staat vullen voor de achteras Een beeldspraak die ik in mijn topic op camperforum " 17 weetjes over banden voor campers" er als laatste bijgezet heb is . Als een officiëele instantie zegt dat je niet mag zwemmen , als je in het water valt, wat doe je dan als je in het water valt. Antwoord natuurlijk " zwemmen" , beter zwemmen dan verzuipen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid