Als je nu allseason banden combineert met een hoger draagvermogen door hogere plyrating/loadrange en/of evt iets bredere band. Dan dek je gelijk de eventuele overbelading op de achteras op een door de bandenfabrikant officiële ondersteunde manier in.
Mogelijk is ook jouw 540cm korte camper overbeladen.
Is nog steeds verboden die overbelading, die ook alleen op de achteras kan zijn als MTM niet overbeladen is
Wegen per as of beter nog per wiel, in volle bepakking ( ook de personen) geeft daar zekerheid over.
De CP ( camping pneu) zijn naar mijn conclusie in de markt gebracht om die overbelading officieus in te deken met de hogere maximum koude druk , dan waarvoor de maxload berekend is ( de referentiedruk, ook koude druk)
Misschien hebben ze wel wat extra om de nog geschikter te maken voor campergebruik, maar die extra's worden ook wel bij sommige C(omercial) banden toegepast.
Continental groep zet ook De " max inflation pressure " op C-banden van 10 psi is 0,69bar hoger op de bandwang, en dan mag je die hogere druk ook gebruiken.
Kortom, CP zie ik de meerwaarde niet van, dus upgrade naar Allseason, bijvoorbeeld de crossclimate in meer draagvermogen, is een elegantere oplossing dan CP.
Ik denk, maar zal het eens navragen, dat , ook al schrijft de camper-fabrikant CP voor, dat je voor de wet ook C-band er op mag zetten.
Maar eigenlijk zou je bij hoger draagvermogen van de band ook hoger draagvermogen van de velg moeten hebben, maar ik denk dat de camperfabrikant dat ook niet gedaan heeft, bij het stiekem hoger draagvermogen van de CP bij hogere druk.......ooh mischien wel daarom, niet voor ons gebruikers , maar voor de camperbouwer. Kan die de bestaande velgen blijven gebruiken. Want officiëel heeft de band dan zelfde of lager draagvermogen dan de velg.
Nu zitten er gelukkig ruime reserves in de velgen, dus dat de velgen gaan lekken door te grote krachten daar op, komt niet zo veel voor. En het is achteraf vaak moeilijk om achter het toegestane draagvermogen van de velgen te komen.