Ga naar inhoud

Ferdie

Members
  • Aantal items

    65
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    5

Ferdie won de laatste dag op 23 september 2023

Ferdie had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Ferdie's Achievements

12

Community reputatie

  1. Brief gericht aan de NKC d.d. 22-10-2023 Geachte heer, Op het forum van de NKC inzake ‘Probleem met automaat Fiat Ducato’ https://www.nkcforum.nl/topic/5-probleem-met-automaat-fiat-ducato-uit-2017/page/29/#comment-27110 vallen de NKC leden inmiddels zo ongeveer over elkaar heen. Dat doet de NKC thans als grote speler op deze markt geen goed. Op dit forum ben ik meerdere keren actief geweest en schreef ik vandaag het volgende bericht: ‘Laten we op dit forum vooral netjes blijven en proberen de NKC er alsnog toe te bewegen actie tegen Fiat te ondernemen inzake de Comfortmatic welke in vele Fiat Ducato’s is ingebouwd. Ook als ik op buitenlandse sites kijk regent het klachten, zie bijvoorbeeld deze Duitse site https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=9274 De NKC zou een enquête onder alle NKC leden moeten houden welke ervaringen men heeft met de Comfortmatic. Kost wel wat geld en tijd natuurlijk, maar daar hebben we de NKC voor. Dan wordt pas duidelijk hoe groot het probleem in Nederland echt is. En gezien de problemen in het buitenland zijn ze ook hier écht groot. Dat bewijst dit Forum overigens ook in voldoende mate. Dus NKC neem je verantwoordelijkheid. Einde bericht. Het is écht nodig dat de NKC hierbij opnieuw actie onderneemt omdat de problemen zich sinds 2021 alleen maar verder opstapelen. Dit kost overigens de NKC ook veel geld en tijd vanwege de repatriëringen die de NKC hiervoor steeds moet uitvoeren, want dat is hier een uitvloeisel van. Fiat zal de gedupeerden achteraf alsnog schadeloos moeten stellen en een terugroepactie moeten ondernemen voor alle Comfortmatics. Dat moet in ieder geval de inzet zijn van de NKC. Met vriendelijk groet, Antwoord NKC d.d. 27-20-2023 Geachte heer, Vriendelijk dank voor uw bericht. Vanuit het adviesteam beantwoorden we uw bericht. Laat ik beginnen met te stellen dat het NKC forum een omgeving voor en door camperaars is (meest NKC leden), maar niet een officieel communicatiekanaal van de NKC. Voor opmerkingen of vragen naar de NKC zelf is het forum niet bedoeld. Men kan de NKC bereiken via diverse kanalen welke onderaan de homepage te vinden zijn of op https://www.nkc.nl/contact/ Berichtgeving van de NKC vindt plaats via de geëigende kanalen als de gratis nieuwsbrief, het magazine kampeerauto, de website met o.a. actuele berichten en nieuws en via diverse social media. De problemen over de Fiat Ducato Comformatic versnellingsbak worden op het forum inderdaad breed uitgemeten, variërend van genuanceerd tot zeer ongenuanceerd zoals u ook zelf heeft vastgesteld. In het verleden is in het forum gevraagd problemen te melden bij advies@nkc.nl. Daarnaast is de NKC op zoek geweest naar dergelijke gevallen in het buitenland en vond daar maar weinig berichten. Wel problemen zoals met alle campers en bij de comfortmatic (natuurlijk ook) diverse verschillende storingen, maar problemen met afgebroken veerhouders (de witte nokjes) nauwelijks. Daarom heb ik met interesse nu uw hymer link bekeken. Hier staan vooral inmiddels zeer oude meldingen met diverse oorzaken, behalve die met de nokjes. Ik heb de moeite genomen 2 van de 3 pagina's even te noteren: Zoals u ziet, slechts 8 gevallen met steeds wisselende oorzaken, een keer de gehele koppeling vervangen, maar oorzaak onbekend. In geen enkel geval, ook niet op pagina 3 worden de veerhouders/nokjes gemeld. Dat is typerend voor andere bronnen die we raadpleegden. Helaas biedt dit weinig houvast voor een mogelijke claim. Bij de meldingen dei de NKC heeft ontvangen hebben wij steeds nagevraagd wat de oorzaak was. Ook hier waren er diverse oorzaken. In ongeveer 1/4 van de gemelde gevallen zijn afgebroken veerhouders vastgesteld. In 1/4 van van de gevallen is dit waarschijnlijk ook het geval, maar niet aangetoond. De NKC (teams advies en belangenbehartiging) had contact met gedupeerden, transporteurs, garages in binnen en buitenland, motorspecialisten en Fiat FCA in Nederland voor analyse van de problemen, met het doel te komen tot een preventief advies, liefst zonder financiële gevolgen voor de bezitters. Dat is helaas niet gelukt. Enerzijds om dat de feitelijke oorzaak nooit duidelijk is geworden. De afgebroken nokjes zijn herkend, maar is dit oorzaak en/of gevolg van één of meerdere problemen? In hoeverre speelt rijgedrag en het gewicht van de camper ook een rol? Of de regelalgoritmen van de robot in relatie tot EURO- en milieunormen? Actie ondernemen tegen Fiat is niet zo eenvoudig en voor de hand liggend als het lijkt, o.a. omdat de koppeling als slijtageonderdeel normaal niet onder de FIAT garantie valt. Bovendien moet je zo'n probleem aankaarten bij je eigen leverancier (de camperdealer of handelaar) en niet bij Fiat. Dat zijn dus veel verschillende partijen voor alle gedupeerden bij elkaar. Die leveranciers kunnen op hun beurt de verantwoordelijkheid weer bij de (diverse!) camperfabrikanten leggen die op hun beurt dan weer hun leverancier van de Fiat voertuigen zou moeten aanspreken. En dat is niet Fiat in Nederland. Dit maakt een gemeenschappelijke klacht zeer kansarm. Uit ledenonderzoek van de NKC bleek dat procentueel het aantal klachten gering was (ook al suggereert de heersende opinie in het forum anders). Dit komt mogelijk mede door het feit dat bijna 75% van de bestaande campers op een fiat Ducato staat, zo'n 100.000. De meeste hebben niet deze problemen en bij alle genoemde versnellingsbakproblemen constateerden we ook een veelheid aan oorzaken. Uit een rondvraag bij 1800 campers bleek zelfs het procentuele aantal storingen met de Comfortmatic lager te zijn dan bij handgeschakelde Fiats en kleiner dan bij andere merken. Dit hadden we niet verwacht en maakt de onderbouwing voor een mogelijke claim niet makkelijker. Wilt u toch de juridische weg bewandelen kunt u zich wellicht laten leiden door ons stappenplan 'geschil met de camper'. Wij blijven echter de meldingen vastleggen en evalueren later opnieuw of de situatie en de kansen beter zijn. De financiële mogelijkheden van de NKC (dus ook van haar leden) moeten verantwoord worden ingezet. Hoewel we volop de gevoelens begrijpen van iedereen die deze vervelende problemen heeft ervaren, kunnen we ook niet onbeperkt resources (geld en mensen) van de NKC inzetten, zonder voldoende kans op succes. Natuurlijk begrijpen we dat dit antwoord onbevredigend kan zijn voor wie problemen heeft of had met de Comfortmatic, maar dit is de huidige situatie. Mocht er in de toekomst voldoende houvast zijn waarin we wel resultaat kunnen bereiken, zullen we dat we daar opnieuw naar kijken. Mocht u zelf de 'gouden tip' hebben houden we ons natuurlijk aanbevolen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen, dan kunt u gerust contact met ons opnemen. Met vriendelijke groet, Team Service & Contact NKC Europa’s grootste camperclub
  2. Laten we op dit forum vooral netjes blijven en proberen de NKC er alsnog toe te bewegen actie tegen Fiat te ondernemen inzake de Comfortmatic welke in vele Fiat Ducato’s is ingebouwd. Ook als ik op buitenlandse sites kijk regent het klachten, zie bijvoorbeeld deze Duitse site https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=9274 De NKC zou een enquête onder alle NKC leden moeten houden welke ervaringen men heeft met de Comfortmatic. Kost wel wat geld en tijd natuurlijk, maar daar hebben we de NKC voor. Dan wordt pas duidelijk hoe groot het probleem in Nederland echt is. En gezien de problemen in het buitenland zijn ze ook hier écht groot. Dat bewijst dit Forum overigens ook in voldoende mate. Dus NKC neem je verantwoordelijkheid. Ik zal dit bericht ook naar Stan Stolwerk van de NKC sturen.
  3. Laten we op dit forum vooral netjes blijven en proberen de NKC er alsnog toe te bewegen actie tegen Fiat te ondernemen inzake de Comfortmatic welke in vele Fiat Ducato’s is ingebouwd. Ook als ik op buitenlandse sites kijk regent het klachten, zie bijvoorbeeld deze Duitse site https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=9274 De NKC zou een enquête onder alle NKC leden moeten houden welke ervaringen men heeft met de Comfortmatic. Kost wel wat geld en tijd natuurlijk, maar daar hebben we de NKC voor. Dan wordt pas duidelijk hoe groot het probleem in Nederland echt is. En gezien de problemen in het buitenland zijn ze ook hier écht groot. Dat bewijst dit Forum overigens ook in voldoende mate. Dus NKC neem je verantwoordelijkheid. Ik zal dit bericht ook naar Stan Stolwerk van de NKC sturen.
  4. Dat is heel fijn dat het allemaal zonder problemen verlopen is. Er is echter geen peil op te trekken wanneer het fout gaat met de comfortmatic.
  5. En Arie54 als ik vragen mag ook mee in de bergen gereden met al die km’s?
  6. Fiat doet hier helemaal niets mee en beschouwt het als normale slijtage dan wel dat het instructieboekje niet juist is opgevolgd.
  7. Hartelijk dank voor je info. Wij hebben tot nu toe 30.000 km overal gereden. Oostenrijk, Zwitserland, Italië. Nog geen problemen gehad. Maar inderdaad, met beleid rijden en het instructieboekje opvolgen. Ik weet dat dit geen garantie is dat de koppelingsplaat het houdt, maar toch…
  8. Bijzonder! Hebben jullie hiermee ook in de bergen gereden? Zwaardere belastingen gehad zal ik maar zeggen?
  9. Het is inderdaad zo dat de LUK koppelingsplaten na 2017 verbeterd zijn. In hoeverre dit de klachten verder heeft gereduceerd is niet exact bekend, maar volgens de NKC zijn de klachten daarna minder geworden.
  10. De comfort-matic bak tot en met 2017 geeft de meeste storingen. Dat wil niet zeggen dat alle campers met een comfort-matic bak vanaf 2018 helemaal gevrijwaard zijn van storingen. Echter komt dit veel minder vaak voor. Dat is ook de conclusie van de NKC. Indien bij mij de comfort-matic bak de berg oprijdt schakelt deze niet heen en weer (van de 5e naar de 6e en terug enz.) indien de uphill niet wordt gebruikt en ik boven de 1500 toeren blijf rijden. Gebruik je de uphill wel dan heeft de comfort-matic bak de neiging vaker heen en weer te willen schakelen. Bergop is dat laatste vind ik het beste dan kom je niet beneden de 1500 toeren. Denk er ook eens over na de versnellingsbak olie te verversen. Volgens het instructieboekje moet dat eens in de 4 jaar. Niet elke garagehouder is daar voorstander van overigens. Dit heeft weer andere nadelen zoals het schoonspoelen van de bak. Dit dient nauwkeurig te gebeuren om weer geen andere storingen te krijgen.
  11. Ik sluit hier graag bij aan. Knaus camper Sun TI 650 meg. Fiat motor. Fijne camper. Bouwjaar 2018 29.000 km gereden. Geen problemen gehad met de semi automaat (LUK koppelingsplaat). Er is altijd wel iets te verbeteren aan een camper voor welk merk opbouw en motor je ook kiest, maar laat het vooral de pret niet bederven. Een camper is een prachtig vakantie en kampeermiddel!
  12. Google maar eens op andere merken alsof die geen problemen hebben zowel motorisch en schakelbak als met de camper opbouw. Mercedes kan er bijvoorbeeld ook wat van. Afgezien van het motorische gedeelte is dat inherent aan de manier waarop de huidige campers in elkaar worden gezet. Daar zijn ook veel verhalen over te lezen. Overigens zijn de Fiat campers snel verkocht.
  13. Waardevermindering is niet zo moeilijk. Trek van het bedrag dat je normaal gesproken krijgt €2.000 af. Dat is het en voor mensen die een Sachskoppelingsplaat hebben laten plaatsen is er geen waardevermindering meer.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid