Ga naar inhoud

Camper-T

Members
  • Aantal items

    489
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    27

Camper-T won de laatste dag op 14 augustus

Camper-T had de meest gelikete inhoud!

1 Volger

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Camper-T's Achievements

67

Community reputatie

8

Community Answers

  1. De Fiat Ducato kent twee eigen chassis: het Light chassis voor campers tot maximaal 3500kg en het Heavy chassis voor campers tot maximaal 4250kg. Een Light chassis kan met verbeterde vering, optioneel betere schokdempers en zwaardere velgen meestal wel tot 4000-4250kg opgewaardeerd worden. Daarnaast kan een Fiat Ducato ook een duurder en (volgens zeggen) beter Al-Ko chassis hebben, ook dit is een zwaarder chassis, standaard tot 4250kg. Als een camper een technisch maximale massa van 3300kg heeft dan ligt dit misschien niet aan het chassis maar bijvoorbeeld aan de velgen of veringen. Ook kan het zijn dat de camperbouwer de camper bewust op 3300kg laat vastleggen omdat dit gunstiger is voor de emissiewaarden van de dieseluitstoot. Een andere mogelijkheid kan zijn, dat het hier niet om een Fiat Ducato chassis gaat maar bijvoorbeeld over een Ford, VW, of ander merk basisvoertuig.
  2. Zo ver ik de laatste stand van zaken binnen wet en regelgeving van de EU heb gelezen en begrepen, is de uitzonderingsregel voor rijbewijs B tot 4250kg vooralsnog bedoeld voor voertuigen met een alternatieve aandrijving, ofwel niet-fossiele brandstoffen. Misschien heb ik iets gemist, dat kan, maar het e.e.a. zal inderdaad nog enige jaren duren.
  3. De stekker van het EBL is er compleet uitgehaald door de installateur, mogelijk omdat ze hierdoor de interne acculader in het EBL uit willen schakelen. Als de Multiplus met walstroom aangesloten op laden/omvormen staat zal deze ook de accu bijladen waardoor er een iets hogere spanning van ca. 14V op de accupolen zal komen te staan. Hierdoor kan de MPPT denken dat de accu al (bijna)vol is en vervolgens minder- of niet meer zal opwekken en opladen. Als je met zon op de panelen de Multiplus op "alleen omvormen", of helemaal uit zet, gaat de MPPT dan wel meer leveren? Op welke accu-instellingen staat de Multiplus en de MPPT Smart lader? Normaal gesproken moet de installateur beiden dezelfde accu-instelling voor het opladen ingeven. (De Multiplus kun je niet uitlezen met Bluetooth, hiervoor heb je een Victron MK-3 USB dongle en PC/laptop nodig , of een Cerbo GX.)
  4. Met een compressorkoelkast zal je een 12V model bedoelen en die moet dan permanent op de 12V van de huishoudaccu zitten. Als de lader/omvormer (Multiplus) met walstroom aan moet blijven om de koelkast en de verlichting te laten werken dan lijkt het er op dat de accu niet goed meer is, of iets mist. Want zodra de Multiplus uitgezet wordt en dus de laadspanning wegvalt dan moet de accu de 12V hoog houden. Die lijkt nu in te zakken of zelfs compleet weg te vallen. Als volgens de Victron app de accu vol is dan moet je eens direct op de accupolen meten met een multimeter, wat je voor voltage meet. Met de Mulitplus nog aan. Zet daarna de Multiplus en het bedienpaneel van de EBL uit, haal de klemmen van de accupolen los en meet nog eens wat je dan voor voltage meet. Met de Multiplus aangesloten zou je rond de 14 volt moeten meten en de volgeladen accu compleet losgekoppeld zou rond de 13 volt moeten zitten. Zit de volgeladen accu afgekoppeld rond de 11 volt of lager dan is er meer aan de hand.
  5. Beetje ander onderwerp dan het Adria bedienpaneel dus misschien had je hier een apart onderwerp voor mogen aanmaken. Klinkt alsof de 230V uitgang van de Multiplus ook op de koelkast en het EBL zijn aangesloten en dat moet je niet willen, die moeten direct op de walstroom. Als de koelkast geen 230V krijgt zal deze op gas overschakelen en het EBL werkt zonder 230V door op de huishoudaccu.
  6. Lijkt mij simpel een logo van twee accu's die met elkaar verbonden zijn. En dit gebeurd inderdaad tijdens het rijden, anders laadt de huishoudaccu niet bij. Zoals @HymerBoy al liet zien en dus verder niks aan de hand.
  7. In elke groep mensen zit altijd een kleiner deel wat minder omgevingsbewust is, eigen regels kent, of bijvoorbeeld misbruik van bepaalde vrijheden maakt. Als een groep groeit, groeit ook dit aantal type mensen, ontstaan automatisch meer regels, strenger toezicht, of verdwijnen bepaalde zaken door misbruik. Het zal niet voor niets zijn dat bijv. het aantal 50+ campings met een verbod voor kinderen en huisdieren toeneemt, mensen willen rust en geen irritaties. De ervaring leert dat dit type mens goed gedijt rond hotspots en plekken met voldoende faciliteiten, dus als je die links laat liggen dan scheelt dat al iets. Ohja, campingeigenaren is één woord.
  8. Als de foutcode E517H knippert dan staat de Truma in een soort herstelmodus van 15 minuten, die moet je afwachten. In de tussentijd controleer je het niveau van de gasflessen, of alle kranen open staan en of het gasfilter schoon is. Laat ook de gaspitten even branden om te controleren of de toevoer van gas hier na toe in orde- en ook continue is. Wanneer de foutmelding E517H niet meer knippert kun je deze wissen door op de bedienknop te drukken. Als je met het bedienpaneel een reset probeert en je doet dit 4x of meer dan moet je sowieso 15 minuten wachten. Wanneer je binnen Google ‘Truma E517H” ingeeft vind je al dit soort informatie overigens ook. Een echte reset kun je alleen doen met de resetknop op de Truma boiler zelf, dit is eventueel ook nog een optie. Haal het afdekkapje van de Truma boiler waaronder de kabels zitten en de besturingsprint zich bevind. Op de besturingsprint zie je 1 of 2 ledjes/lampjes branden/knipperen en daarnaast zit een klein wit/creme resetknopje. Je kunt deze resetknop indrukken en na een paar seconden zal er een ledje gaan branden, dan kun je de knop loslaten. Normaal gesproken is deze manier van resetten nooit nodig, alleen bij hardnekkige storingen, of opnieuw initialiseren. Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen om de 12V kabel korte tijd van de Truma boiler te halen, als een soort herstart. Werken deze opties niet, post je storing dan ook even op het camperforum. Hier zitten veel meer leden en meer kennis.
  9. Een AES (Gas, 12V, 230VAC) koelkast zit op het EBL (de zekeringenkast) aangesloten en werkt alleen op 12V als de motor/dynamo draait. Zodra de dynamo draait geeft deze een D+ signaal aan het EBL, deze sluit een relais tussen dynamo en koelkast zodat de 12V aankomt. Hoelang een AES koelkast op een huishoudaccu zou draaien is afhankelijk van het type accu en de capaciteit, maar dit gebeurd dus niet. Alleen 12V compressorkoelkasten draaien direct en alleen op de huishoudaccu, die hebben geen gas, of 230V optie. Als er in de camper een crash sensor bij de gasflessen is aangebracht dan mogen deze tijdens rijden open blijven c.q. gas blijven leveren. Hierdoor is het ook mogelijk om de koelkast op gas te laten draaien tijdens de rit. Alleen als de motor stopt zal de koelkast ca. 15 minuten stoppen met gas afnemen/koelen. Dit is i.v.m. de open gasvlam en tankstations.
  10. Post je vraag ook even op het camperforum, hier zitten veel meer leden en ook meer Hymer rijders.
  11. Het zal om de temperatuursensoren gaan die simpel de buiten- en binnentemperatuur meten. De niveausensoren van de tanks is inderdaad voor de schoon- en grijswatertank. Als je binnen- en buitentemperaturen kunt uitlezen en deze zijn juist dan is dit het niet. Dit geldt eveneens voor de niveausensoren, als deze realistische waarden aangeven dan komt hier de "DEFECT !" storing ook niet door en blijft de huishoudaccu over. Als de huishoudaccu's volledig zijn opgeladen, dan moet je volgens de manual "disconnect the battery from the mains" wat in mijn beleving, los van de hoofdvoeding halen is. Dus zonder walstroom en dan een van de knoppen op het bedienpaneel indrukken, dan zou na ca. 30 seconden het "?" teken moeten verdwijnen. De DEFECT ! melding kan misschien blijven staan omdat er op een verkeerde manier van accu's is gewisseld waardoor de foutmelding in het geheugen blijft staan. 1. Verwijder de eventuele walstroom 2. Zet de 12V voorzieningen uit met de AAN/UIT knop op het bedienpaneel 3. Zet daarna de accuschakelaar op het EBL uit met de AAN/UIT knop op het EBL (de blikken doos met autozekeringen) 4. Wacht ca. 1 minuut, zet daarna de accuschakelaar op het EBL weer aan en zet daarna de 12V voorzieningen weer aan op het bedienpaneel. Mogelijk dat hierna de melding "DEFECT !" is verdwenen En als je de oude accu's voor andere accu's met meer/minder capaciteit hebt verwisseld, dan moet je dit in het accu-menu wijzigen. Zie hiervoor ook de manual.
  12. Volgens de manual, die je hier kunt vinden: DEFECT ! staat voor Fault display for battery, filling level sensors, temperature sensors Dus het probleem kan zowel met de accu(s), de niveausensors van de tanks, als met de temperatuursensoren te maken hebben. Ik zie ook een "?" symbool, hierover schrijft de manual: If the charge status of the battery is not known (e.g. after starting up the system for the first time or after changing the batteries), a "?" is displayed as capacity value. In addition, the charge request "CHARGE !" is displayed. Recharge the living area battery by connecting it to the 230 V mains for at least 24 hours. After completion of the charging process, disconnect the battery from the mains. Push any button. After approx. 30 seconds the "?" disappears. For more information see the instruction manual for the Electrobloc. Ik zou de manual even rustig doorlezen v.w.b. de foutmeldingen en welke handelingen te doen om deze te wissen.
  13. Dit hele topic gaat over het wel of niet controleren van het campergewicht bij de peages. Zoals breed bekend, beproefd en ook meermaals door mij aangehaald, wordt bij de peages niet gewogen en het kenteken niet gescant om hiermee de officieel geregistreerde voertuiggegevens te controleren. Die toegang hebben de commerciele peagebedrijven niet. Dat de peages de kentekens anoniem scannen voor eigen gebruik is niet meer dan normaal. Het anonieme deel is dat deze gegevens volledig conform AVG worden opgeslagen en alleen als doel hebben om de tolprijs en de prijs voor het gebruik van de tolbadge te incasseren. Zoals dit min of meer ook bij parkeergarages met kentekencamera gebeurd. In mijn "Als - Dan" aanname zou het mogelijk "kunnen" zijn dat de peages i.s.m. politie kentekens laten scannen op de werkelijke voertuiggegevens, welke de peages vervolgens naast hun eigen gegevens leggen. Als hier bijvoorbeeld een verschil in gewicht naar voren komt dan kan een boete volgen, ook met terugwerkende kracht omdat de tolgegevens worden bewaard en ook door de gebruiker online zijn in te zien. Met "Als - Dan" bedoel ik een bepaald scenario, waarvan ik niet snel verwacht dat dit gebeurd. Dit soort controles brengt de overheid niets en zullen daarom eerder plaatsvinden in het kader van drugsverkeer, of hogere dreiging van aanslagen.
  14. Lijkt me normaal, anders kun je de passerende klanten niet registreren. Met deze informatie wordt de tol en de gebruikskosten van de toldbadge geregeld via automatische incasso. Bij menig parkeergarage wordt mijn kenteken ook opgeslagen voor verwerking en voor het automatisch uitrijden na betalen.
  15. Dit heeft een hoog "Als - Dan" gehalte maar is in theortie inderdaad mogelijk. Zouden de peages nieuwe controles gaan doen waarbij de politie meehelpt door kentekens te scannen dan vallen de nodige voertuigen/campers met te hoog gewicht automatisch door de mand. En als men het wil, ook met terugwerkende kracht van jaren, want elke tolbadge heeft een historie die bewaard wordt en je zelf ook online kunt raadplegen. Als je op basis hiervan naheffingen/boetes krijgt kunnen die dus flink oplopen. Maar goed, het is dus een "Als - Dan" verhaal, vooralsnog geen realiteit en ik verwacht dat als dit wel zou gaan gebeuren, dit vooraf al snel in de nodige media zal komen. Zaken als aankondigingen van extra gewichtscontroles, verplichte alcoholtesters (wie heeft ze eigenlijk nog..?), of Angles Morts stickers nemen de kranten vrij snel over. En omdat de Franse peages niet op kenteken controleren is het ook mogelijk om met een tolbadge te rijden die op een ander kenteken staat. Dit is ons al eens gebeurd. Wij kwamen hier na een week pas achter dus snel aangepast maar eigenlijk was er dus vrij weinig aan de hand, omdat de controles hierop ontbreken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid