Ga naar inhoud

Arie

Members
  • Aantal items

    115
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    9

Arie won de laatste dag op 1 juni 2022

Arie had de meest gelikete inhoud!

1 Volger

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Arie's Achievements

12

Community reputatie

  1. Een ander dingetje is dat de nkc aan koppel verkopp doet: je moet lid worden om een verzekering af te sluiten. Heb daar een aantal keren naar gevraagd en gesproken met Stan. Die geeft geen antwoord, hetgeen een typische handeling is van deze club. M.a.w. je dient bij de premie nog een (vanaf) bedrag van 60 euro per jaar rekenen Arie
  2. hou in de gaten dat er geen brandstof op de rubberen motor steunen lekt. Die steunen worden snel bros en/of het rubber breekt van de basisplaten af. Gevolg, een motor die ligt te rammelen. Je zal soms een harde 'klonk' horen. Arie
  3. met meldingen als "hij doet het weer" heb je helemaal niks aan. Vertel, als terug koppeling, wat er gedaan, gerepareerd is en hoe tot de oplossing is gekomen. Arie
  4. Ohw enne, ga je naar Marokko, vul dan je tank aldaar met die grote waterflessen. Kost wat meer, maar je hebt dan niet het 'kip of het ei' probleem. Je hebt dan immers schoon water tot je beschikking voor koken, tanden poetsen, handen wassen, drinken en koffie/thee te zetten Arie
  5. Zo ver wilde ik nou ook weer niet gaan. Chloor is prima te gebruiken op porcelijnen spullen thuis. Maar nooit niet in de camper. Als je de boel, zeg 2x per jaar reinigd en oplet waar je je water tapt, is er niks aan de hand. Ben je in Spanje Portugal geweest en waarschijnlijk ook andere landen, dan is het verstandig bij thuis komst de boel te reinigen met citroenzuur. Ook omdat aldaar het water nogal wat kalk bevat.
  6. Net het blad uit de bus gehaalt en blader het door. Ik vind al 2 x het gebruik van het woord chloor (blz.52 en 57). Ik schreeuw letterlijk uit: GEEN CHLOOR! Het gezegde mag zo zijn als; zeg nooit, nooit, maar dit keer gebruik nooit chloor in camper aangelegen zaken. NOOIT! Chloor verhard het kunststof en rubbers en wordt na enige tijd bros of delen breken af. En altijd op een moment dat het heel slecht uitkomt. Ander dingetje: legionella komt alleen/vooral in mengkranen voor omdat daar de temperatuur ideaal is; ong. 37 graden. Dus zet de boiler altijd zo hoog mogenlijk. De biofilm (de wand van de tank voelt dan gliberig aan) kan je heel goed verwijderen met citroenzuur. Dit zuur wordt gebruikt voor aanmaken van wijn en schoomaken van hun apparatuur. Dus het is niet giftig voor de mens. Dit spul kost iets van 12 euro per kg, incl. verzendkosten. Met een kg doe je jaren mee. Arie
  7. Je omschrijving is goed. Noem ook merk merk en type van de in storing zijnde apparaten. Lees het draadje op: Dometic RM6401 koelkast blijft niet branden (http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8456687). Vanaf pag. 4 had ik weer het gedoe. Sindsdien geen gehannis. Wel dat het uitschakelen van de koelkast nu iets anders gaat. Paar keer vergeten het toegevoegde schakelaar om te zetten, toen flink wat ijsvorming omdat het koelkast aanbleef. Arie
  8. en probeer thuis eens of je de moeren/bouten los krijgt. Je zou ze een voor een los kunnen nemen en wat kopervet op kunnen doen. Of probeer thuis eens een wiel te wisselen. Arie
  9. let erop/controleer dat diesel niet op de motorsteun-rubbers komt. Daar kunnen ze niet tegen. Gevolg is dat ze afscheuren Arie
  10. Zoek naar de intervallen voor onderhoud in de boekwerkjes. Daar kan je van afwijken, echter is het wel van belang dat je weet wat je doet. Bijvoorbeeld het olie verversen; uitgaande van je voorbeelden, na 5000 km zou ik er niet aan denken om het te laten doen. Die 10000 hangt er een beetje af of je veel snelwegen gehad hebt of lange ritten (>2 a 3 uur). Zijn die 10000 alleen in Nederland gereden, tsja twijfel gevalletje, laten doen. Een keer overslaan is niet erg. Is de camper ouder dan 10-15jaar en je twijfelt, kan je er ook voor kiezen om alleen het filter te vervangen. Maar dan wel een van een goed kwalitatief/merk/type. Ohw en controleer het niveau van de olie. In al die jaren heb ik maar 1 a 2 keer geconstateerd dat het goed was. De rest was boven het max. streepje. Fouter dan dit kan haast niet. ga dan direct terug en zeg dat er teveel olie in zit. Of kijk op je rekening bij afrekenen hoeveel ze 'rekenen, in het boekje staat de hoeveelheid incl.filter. Zo is in mijn geval 10 liter geen 8,5 wat voorgeschreven is. Een ander dingetje is de remvloeistof. Daar geen twijfel over, eerder een keer meer dan overslaan. Maar altijd zoals het boekje voorschrijft. Beter/beste is het elk jaar te laten doen als je vaak de bergen ingaat. Ook hier controleer het niveau. Kijk eens in het motor compartiment of er 'zweet'plekkken zijn; hou dit bij of het niet erger wordt. Natte plekken zijn niet nodig, er is dan iets aan de hand. Dit kunnen (beginnende) lekkages van olie/diesel of koelvloeistof zijn. Arie
  11. even zoeken op camperforum.nl Neem i.i.g. de 1700nm uitvoering voor een Hymer. Origineel zit er soms 1500nm op. Eurec in Ijsselstein, 2 gasveren voor 70 euro Mobiledrome in Roosendaal, voor 89 euro de 2 Www.gasveerwinkel.nl Www.mparts.nl
  12. Arie

    Camperdak

    Eens met fjc48, maar beter van niet. Echter, aan de wand kanten zit aan de binnenkant meestal wel kasten. Dat geeft ondersteuning aldaar. In mijn integraal camper heeft op dak een pees lopen dat tussen het vlakke dak en voorkant loopt. Aan de binnenkant zit daar een U-balk, wat weer afgeschermd is en een gordijnrail heeft. Die balk geeft ook wat ondersteuning. Mij lijkt het veiliger om de sneeuw vanaf aan de zijkant geplaatste trap met een bezem eraf te schuiven. Maar! je schuift alleen de sneeuw eraf als je gaat rijden. Anders kan je het beter laten liggen, want sneeuw is een isolator voor extreme kou. Arie
  13. in de wc-kom zit een door een solenoide bediende klep (door die blauwe knop). Ik vermoed dat de waterstraal uit de nozzle ook niet je dat is. Download een demontage manual (bij thetfort te vinden) en ontkalk de klep. Er zit daar ook een gaasje, wat ongetwijfeld ook vervuild zal zijn. Als je klep een keer ontkalkt hebt, probeer dan met een klein schroeven draaiertje of je klep kan lichten. Dat moet nu licht gaan. Tweede test is op de dichte klep te blazen. Let op bij montage, dat je de schroeven niet te vast zet in de 3 halve manen ringen. Je hebt behalve de kruisschroeven draaier, een zaklamp en een spiegeltje nodig. Voordeel is wel dat als de klep ontkalkt is, dat ook je set met scheldwoorden ook weer up to date zijn. Arie
  14. Arie

    Gaslucht

    wat eventueel wel kan lekken, is de hoofdkraan die op de fles zit (als die open staat). Het asje waar de knop opzit gaat naar 'binnen' in de afsluiter. Dat asje zal een soort pakking materiaal rond de as hebben om het gas zoveel mogelijk tegen te houden. Daar lekt het, maar alleen als de kraan open staat. Dat lekken is niet erg, zolang in de bodem een ontluchting heeft. Propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht en kan zo door de opening naar buiten vloeien. Het aanschaffen van een gas detector heeft niet zoveel zin. Ze zijn behoorlijk duur en die dingen kunnen echt hele kleine hoeveelheden detecteren. Met de goedkope dingen kan je net zo goed een soppie maken. En daarbij moet je wel weten wat en waar je meet/controleer.
  15. Arie

    Parkeren met camper

    Oke, dan speel ik even de duvel: zo meneer, u bent te vermoeid om veilig de weg op te gaan? Uw camper hier mag hier niet gebruikt worden om er in te overnachten. Dus u zorgt maar voor vervoer of u zoekt een overnachting in een hotel. Het is en blijft jouw 'probleem'. Parkeren is ook beperkt afhankelijk van de daar geldende apv regels.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid